для старих юзерів
пам’ятати
[uk] ru

Поет Мойсей Фішбейн: для мене УПА — це святе

разыскивается
Час публікації: 30 січень 2010 г., 18:16
 
У відповідь на брудні інсинуації путінських посіпак з «центру Візенталя» подаємо інтерв'ю українського поета Мойсея Фішбейна, яке він дав у жовтні 2008 р. українській службі ВВС
 
14 жовтня — на свято Покрови — в Україні традиційно вшановували пам'ять вояків УПА. У вівторок вшанували 66 річницю від часу її створення.
 
Епіцентром усіх акцій, як і зазвичай, став Київ. Паркани та велика кількість правоохоронців знову стали чи не головною атрибутикою святкування, адже на площі та майдани вийшли не лише прихильники повстанців, але й їх ідеологічні противники.
 
Бі-Бі-Сі розмовляла з українським поетом Мойсеєм Фішбейном.
 
Свого часу в інтерв»ю він сказав, що якби жив у той час і був молодою людиною, то пішов би в УПА, але чому?
 
Мойсей Фішбейн: Якби я жив у той час і був навіть не молодою людиною, я б усе одно пішов до Української повстанської армії. УПА була єдиною армією, яка воювала за незалежність України. До якої армії ще я, український поет, міг піти!
 
Бі-Бі-Сі: Навіщо взагалі УПА воювала, адже шанси тоді на створення української незалежної держави були майже нульові?
 
Мойсей Фішбейн: В такому разі я вас запитаю: навіщо була Українська Гельсінська група? Навіщо були українські політв'язні, які знали, що їх все одно, і Василь Стус знав, й Іван Світличний знав, й інші знали, що їх позаарештовують і вони сидітимуть в буцегарні. Воювали ті, а ці — боролися за незалежну Україну.
 
Бі-Бі-Сі: Навіщо взагалі УПА воювала, адже шанси тоді на створення української незалежної держави були майже нульові?
 
Мойсей Фішбейн: В такому разі я вас запитаю: навіщо була Українська Гельсінкська група? Навіщо були українські політв'язні, які знали, що їх все одно, і Василь Стус знав, і Іван Світличний знав, і інші знали, що їх позаарештовують і вони сидітимуть в буцегарні. Воювали ті, а ці — боролися за незалежну Україну.
 
Бі-Бі-Сі: Ви знаєте, що УПА інкримінують дуже серйозні речі — етнічне насильство, антипольські, антиєврейські дії. Чи це вас турбує?
 
Мойсей Фішбейн: Я вам скажу: те, що ви щойно сказали про антиєврейські акції УПА — то є провокації, які запускаються з Москви. Це провокації. Це брехня, буцімто УПА винищувала євреїв. Скажіть мені, як УПА могла винищувати євреїв, коли євреї були в УПА, служили в УПА? І я був знайомий з євреями, які служили в УПА. Наприклад, я був знайомий з доктором Абрагамом Штерцером, він по війні жив в Ізраїлі. Був Самуель Нойман, його псевдо було Максимович, був Шай Варма (псевдо Скрипаль), був Роман Винницький, його псевдо було Сам. Була видатна постать в УПА, жінка, яку звали Стелла Кренцбах, вона написала спогади потім. Вона народилася в Болехові на Львівщині, вона була донька рабина, сіоністка, і вона товаришувала там, у Болехові, з донькою греко-католицького священика, яку звали Оля. 1939 року Стелла Кренцбах закінчила філософський факультет Львівського університету. Від 1943 року вона була в УПА медсестрою і розвідницею. Навесні 1945 року її схопили енкаведисти на зустрічі зі зв'язковим у Рожнятові. Потім там була тюрма, катування і смертний вирок, і її визволили вояки УПА, Стеллу Кренцбах, єврейку.
 
Влітку 1945 року вона перейшла з українськими повстанцями в Карпати і 1 жовтня 1946 року пробилася до англійської окупаційної зони в Австрії. І відтак дісталася Ізраїлю. Знаєте, де вона працювала в Ізраїлі? В міністерстві закордонних справ. У своїх спогадах Стелла Кренцбах написала: «Тим, що я сьогодні живу і усі сили моїх 38 років віддаю вільному Ізраїлю, я завдячую, мабуть, тільки Богові і Українській повстанській армії. Членом героїчної УПА я стала 7 листопада 1943 року. У нашій групі я нарахувала 12 євреїв, з них 8 лікарів». Так от, я сподіваюся, що Українська держава назве їх усіх поіменно. Їх, що не бувши етнічними українцями, воювали за незалежність України, Українська держава назве своїми героями.
 
Бі-Бі-Сі: Таке враження, що це дуже складно виходить в Української держави. Поляки шанують свою Армію Крайову, яка воювала з нацистами, чому, на вашу думку, Україні так важко дається оцей історичний консенсус щодо ролі УПА. Можливо, тому, що такі епізоди, які ви зараз навели, невідомі?
 
Мойсей Фішбейн: Насамперед тому, що більша частина Польщі не була ніколи у складі Радянського Союзу. По-друге, Польща набагато далі від Росії, ніж Україна. Дезінформація іде сюди з Москви, люди є дезінформовані, а у нас, на жаль, наша інформаційна політика кульгає. Отак воно і є. А люди не винні, що вони не знають, що таке УПА. Я вам перелічив євреїв, але ж я маю одного з найближчих друзів, який 3 роки був вояком УПА, відомий професор, і не тільки в Канаді, де він мешкає, і не тільки у США і Україні, а навіть в Китаї. Це професор Петро Потічний, 3 роки був молоденьким вояком УПА. Для мене особисто УПА — це святе, і, як на мене, для кожного, незалежно від його етнічного походження, хто має в душі бодай щось українське, УПА — це святе.
 
Джерело: ВВС
[02.02.2010 23:21:17] | Переглядів: 998

Коментарі

02.02.2010 23:33:10
Дякувати Богу є ще правда на землі, ще можно відновити історію УПА.
Не згоден Згоден  Підтримка: -0.501657%(-0/1)



03.02.2010 01:15:10

mix_ko 02.02.2010 23:33:10
Дякувати Богу є ще правда на землі, ще можно відновити історію УПА.
  Щоб народ знав поіменно усіх покідків та фашіськіх наймитів.І щоб ніколи коричнева чума та махровий націоналізм не були приорітетом української нації. Народ повинен знати об усіх їх злочинах
Не згоден Згоден  Підтримка: -0.589173%(-0/1)





programming by smike
Адміністрація: [email protected]
© 2007-2024 durdom.in.ua
Адміністрація сайту не несе відповідальності за
зміст матеріалів, розміщених користувачами.

Вхід через Facebook