пароль
пам’ятати
[uk] ru

Роздвоєння життя українця на святкове та буденне, як рабське пристосування.


Роздвоєння життя українця на святкове та буденне, як рабське пристосування.
   Зараз піднятий великий ажіотаж навколо фігури Л.Костенко та її нової книжки. Цей ажіотаж показує, наскільки великим є запит в спільноті на справжніх моральних, інтелектуальних авторитетів. Аншлаги, хвалені відгуки… це все добре, хай народні душі хоч на хвильку відігріються. Але мене цікавлять раціональні аргументи: які нові смисли несе той ажіотаж, які думки, ідеї, цінності? А то старий алгоритм нам добре відомий: поохати, поахати над величним та ідеальним , а потім вернутись до свого реального грішного життя. В кожній хаті у нас образи і кобзарі, а живемо то ми не по християнських заповідях, а по язичницьких заповідях «вкради та обмани, бо не проживеш». Величне у нас – для меблі, а грішне – для щоденного вжитку. Он де собака наших щоденних проблем закопана!
 
   Як у нас звично все відбувається: добре поговорили, побалакали, всплакнули і… забули. Духовно-інтелектуальне життя у нас – окремо, а реальне життя –окремо. Немає в нас сили, немає в нас алгоритму, як цих обидва житті поєднати. А без цього поєднання нічого суттєвого в нашому житті не зміниться. Побриніли на струнах національної душі – і забули. Не вистачає нам прагматизму, не вистачає практицизму. Поговорили-побалакали, сіли і заплакали – от і весь цикл нашого екзістенціонального буття. Швидкий всплеск і затухання високих духовних намірів. Потрібні ці періодичні всплески – потрібні, але задовольнятись ними аж ніяк не можна. Чим суттєвим ми тепер відрізняємось від українців столітньої давності, півстолітньої давності в плані самоорганізації та самоусвідомлення? - Боюсь, що суттєві плюси віднайти буде важко. Плоди соціологічної, психологічної революції оминули наш примітивний край.
 
   Мені смішно спостерігати, як наш персонал наввипередки виявляє свою повагу до генія Л.Костенко. Я не обговорюю твори Л.Костенко, я про наше відношення до цих творів. Всі раптово стали такими затоками поезії, що аж абсолютно впевнені в її геніальності. А мені це смішно, мені це нагадує ситуацію з «Доктором Живаго» Пастернака, коли на партзборах вставали критики і заявляли «я роман не читал, но абсолютно с ним не согласен…». Тепер виходить щось дзеркально навпаки: « я щодо роману жодних коментаріїв та зауважень не маю, але вважаю його геніальним просто із патріотизму!». Ну смішно це і по-дитячому. Охають всі і ахають над цими записками, а щось сказати конкретно бояться, бо «геніальне», бо зашикають: «як ти смієш щось оцінювати!». Перепитаєш всіх – і всі скажуть –«геніальне!». «А в чому саме геніальне, конкретніше можна виразитись?» - а у відповідь одне мичання, для конкретики потрібні знання та розуміння, аналітичний інструментарій, а з цим то якраз і напряг…
 
    А потім влізе в світлицю якась «москальська морда» і скаже просто: «Да лажа эти ваши «Записки», ничего интересного, банальная публицистика!» - А ви і не зможете предметно захистити те, перед чим тільки що поклонялись. Все, що ви зможете, то це надути губки і відвернутись з поважним виглядом. Але всі оці наші примітивні уловки вже добре відомі сусідам, тому вони так зневажливо до нас ставляться аж до того, що відмовляють нам в факті самого існування. Що означає свіжомодне твердження, що «украинской нации не существует!»?  - Це означає дуже серйозні речі: що українську націю будуть знищувати шляхом повної асиміляції в «русский мир», що асимілянти не бачуть жодних серйозних перешкод на шляху цієї асиміляції–анігіляції. І що, українську націю збурила ця напівдержавна заява? – Зовсім ні! Млява реакція української спільноти на таку «геноцидну» заяву ще раз підтвердила її «правильність». Це тільки серед українців панує толерастія, серед нормальних націй  образа нації ззовні – річ неприпустима.
 
   Ще одна ознака нашої меншовартості – це коли ми щось велике та вартістне ставимо на поличку, ми боїмося ним користуватися, ми боїмося ним повноцінно володіти, ми можемо на нього лише молитися. Чи розуміємо ми те велике? – Аніскілечки, нам сказали – що воно велике, значить, велике, і нічого тут мусолити. Нам потрібні божки, ікони і невідкриті книжечки в гарних палітурках, а не те, що в них написано. Те, що в них написано – і без нас розберуться, а ми просто вклоняємося символу. Чи знаємо ми Шевченка – трохи знаємо. Чи розуміємо ми Шевченка – дуже слабо. Чи був би Шевченко задоволений нашою теперішньою поведінкою? – Думаю, що був би абсолютно незадоволеним. Але це нас зовсім не турбує.
 
Резюме. Верхи сповідують: «Розділяй та владарюй!», низи сповідують: «Розділяйся та виживай!». Феномен нашої меншовартості є наслідком роздвоєння нашого життя на життя буденне та життя парадне. Наш жалюгідний куточок-резервація парадно-святкового життя включає в себе парадний костюм, вишиванку, ікони, кобзарі, віру в світле майбутнє, спогади про високі моральні цінності та повагу до національних культурних артефактів. Все інше наше життя належить рабсько-примітивному середовищу, світу наживи та експлуатації, для якого ми являємось жертвами. Поки не буде зруйнована стіна між цими двома нашими життями , поки ми не почнемо жити одним, а не подвійним життям, ніякого прогресу для себе українська нація не побачить.
    Українці мають великий букет ментальних хвороб та фобій. Я по квіточці витягую з цього букету на світло, щоб придивитись і розібратись в анатомії тих хвороб, але опоненти вважають, що потрібно просто накинути темне рядно на цей букет і рухатись далі, буцім-то його взагалі не існує. Якби то можна було від себе втекти! А так виходить, що кожен новий крок нації викручується в угоду тим фобіям та хворобам, що б нове не робили – знову не те, знову не виходить! І що, далі замовчуватимемо очевидне?
 
Бонус.  Зараз багато хто насміхається з репліки горе-спікера В.Литвина, що «Критика – це рабська звичка», а дарма, він просто читав статті на ДД про рабство . Люди не зрозуміли великого замислу цієї фрази. Просто  «Вальдемар», по своїй звичці, не посмів сказати всю правду. Він  не посмів додати: «А вільні люди  бунтують і зносять негідну владу!». Такий вже він в нас «збалансований»,  «і вашим, і нашим». Просльозився над долею свого народу, але не всплакнув, партійна дисципліна не дозволила. Спікер – нах! Тобто спікер – "наша" людина.
 

© bloker [08.02.2011] | Переглядів: 2268

2 3 4 5
 Рейтинг: 35.7/33

Коментарі доступні тільки зареєстрованим -> Увійти або зареєструватися



programming by smike
Адміністрація: [email protected]
© 2007-2024 durdom.in.ua
Адміністрація сайту не несе відповідальності за
зміст матеріалів, розміщених користувачами.

Відновити пароль :: Реєстрація
пароль
пам’ятати