для старих юзерів
пам’ятати
[uk] ru

ФІНАНСОВІ ПІДСУМКИ 2010 РОКУ


ФІНАНСОВІ ПІДСУМКИ 2010 РОКУ
Час рікою пливе
як зустрілись ми на ДД

Ось минув і січень 2011 року. Я весь цей час слідкував за фінансовими повідомленнями наших основних державних фінансових органів. На жаль, інформація появляється дуже обмежена, дозована і в багатьох випадках підтасована до політичної складової. Чомусь дуже мало появляється абсолютних показників, цифр які можуть характеризувати той чи інший стан. Найбільше називають ті 4-5 % приросту економіки. Та й ці цифри нерідко вставляються у такі звороти, що не піддаються розумінню. Наприклад, як звучало у ЗМІ з посиланням на Азарова, що «ВВП за 2010 рік склав 4,1 %».
 
Очевидно, щоб робити аналіз минулого року, необхідно розпочати з огляду стану виконання наших двох основних Законів України які встановлювали програму 2010 року. Я відношу до них ЗУ «Про Державну програму економічного і соціального розвитку України на 2010 рік» № 2278-VI від 20 травня 2010 р. та ЗУ «Про Державний бюджет України на 2010 рік» № 2154-VI від 27 квітня 2010 року.
 
Ми колись вели мову на цих сторінках за програми держави і партій. Майже всі одностайно відносились до них як до декларативних і нікого ні до чого не зобов’язуючих. І зараз можна брати ті добрі побажання із нашого закону України, наприклад:
Частина 11. Термінові антикризові заходи Кабінету Міністрів України:
- Пріоритет 1. Оздоровлення державних фінансів;
- Пріоритет 2. Оздоровлення банківської системи;
- Пріоритет 3. Стимулювання притоку інвестицій;
Частина 111. Пріоритети соціально-економічної політики на 2010 рік.

 
Не заглиблюючись у результати їх виконання ми всі бачимо на собі наслідки по всіх напрямах пріоритетів. Про яке оздоровлення державних фінансів ми можемо тепер вести мову? Або про які пріоритети соціально-економічної політики? Але давайте разом пройдемось по конкретних показниках і порівняємо за останні роки.
 
1. Виробництво ВВП

Отже, основним завданням кожної держави є виробництво ВВП. Прогнозні плани на 2010 рік передбачали приріст економічного виробництва до попереднього року понад 3 % і вихід виробництва ВВП до рівня 1083 млрд грн. Враховуючи останні повідомлення оперативної звітності, що у нас приріст економічного виробництва склав понад 4 %, то слід очікувати, що виробництво ВВП за минулий рік складе біля 1140 млрд грн.
 
Для порівняння пригадаємо, що виробництво ВВП за 2009 рік склало 914 млрд грн і спад економічного виробництва складало за уточненими статистичними показниками менше 15 %. В 2008 році в Україні виробництво ВВП склало 950 млрд грн.
 
Характеризуючи десятирічний відрізок часу із 2000 року до 2010 року необхідно відмітити, що в Україні виробництво ВВП зросло із 135 млрд грн у 1999 році до 1140 млрд грн за 2010 рік або у 8,4 рази. За всі роки відмічались позитивні суттєві прибавки, за винятком одного кризового 2009 року. Таким чином середньорічний приріст ВВП за період із 1999 року до 2010 року склало (1140 – 135) = 1005 : 11 = 91,3 млрд грн. Найбільший річний приріст склав за 2008 рік (+228 млрд грн) і очікувано за 2010 р. (226 млрд грн).
 
Я це навів такі показники для порівняння, що Азаров планує за наступне десятиріччя тільки подвоїти ВВП. Він недавно так відмічав, що наші ЗМІ широко тиражували.
 
2. Розподіл ВВП

Основне завдання фінансової політики кожної держави - ефективно і справедливо розподілити ВВП країни. Необхідно залишити достатньо ресурсів для розширеного відтворення економічного виробництва в економіці і достатньо мобілізувати фінансових ресурсів у розпорядження самої держави для фінансового забезпечення виконання нею її основних функцій: управлінської, економічної, соціальної і оборонної. Ці кошти вона зосереджує у державному бюджеті, бюджеті пенсійного фонду і фондах загальнодержавного соціального страхування.
 
За останні роки у нас була стабільна фіскальна політика з її складовими бюджетної та податкової. Така політика дозволяла досить прогнозовано складати основні фінансові програми та їх виконувати.
 
Вже із 2011 року ця політика змінюється. Оскільки, як відомо, вступили із січня у законну дію новий Податковий кодекс, Бюджетний кодекс та ЗУ «Про Державний бюджет на 2011 рік» прийнятий на основі цих кодексів.
 
Таким чином, на 2010 рік Закон України «Про Державний бюджет на 2010 рік» призначав доходи на рівні 267 млрд грн та видатки – 324 млрд грн. Згодом ці показники були знижені до 252 та 305 млрд грн відповідно. Дефіцит державного бюджету встановлювавсь на рівні 53 млрд грн. На протязі минулого року ми неодноразово відмічали про важкий стан виконання цих планових завдань. Завершення фінансового 2010 року також свідчить про невиконання всіх фінансових планів.
 
На сьогодні офіційно тільки повідомляється про виконання доходної частини державного бюджету. Доходи державного бюджету України в 2010 році склали 240,398 млрд. гривень, що на 14,598 млрд. гривень, або на 5,7% менше, ніж було заплановано. Про це ідеться у повідомленні на веб-сайті Державного казначейства із посиланням на оперативні дані. Таким чином, дохідна частина державного бюджету становить лише 21,0 % від очікуваного ВВП. Це найнижчий рівень починаючи від 2005 року.
 
На даний час немає даних про виконання видаткової частини державного бюджету. Очевидно, що виконаний показник планових видатків на рівні 305 млрд грн не буде. Питання полягає в тому який показати рівень дефіциту державного бюджету. Вивести його на рівні планового дефіциту 53 млрд грн - це буде тільки 293 млрд грн видатків.
 
У прийнятому ЗУ «Про Державний бюджет України на 2011 рік» призначені доходи в обсягах 281 млрд грн, а видатки – 321 млрд грн. Як видно плануються видатки менші, ніж призначались у першому варіанті держбюджету на 2010 рік. Це все прямо вказує, що не слід очікувати покращення життя країни в цей бюджетний період. Важко очікувати, що при такому фінансуванні та при значно подорожчанні самого життя за ці два роки, якогось полегшення і покращення.
 
Ще одна ланка державних фінансів – це бюджет Пенсійного фонду України.
За оперативними даними, до Пенсійного фонду з усіх джерел фінансування у січні-грудні 2010 року надійшло 183,5 млрд  грн. Власні надходження склали 119,3 млрд грн, що становить 95,6 відсотків планових призначень.
Видатки на виплату пенсій та грошової допомоги за січень-грудень 2010 року становлять – 191,5 млрд гривень. Таким чином дефіцит ПФ України склав (191,5 – 119,3) 72,2 млрд грн.

 
3. Державний прямий і гарантований борг
 
Ми завжди поряд із показниками державного бюджету, бюджету ПФ України вели мову і за показники державного боргу.
Згідно даних Мінфіну в грудні 2010 року держборг збільшився на 3,9 %, або на $ 2,026 млрд. грн. Таким чином, сукупний державний борг за 2010 рік виріс на 36,4 % або на $14,476 млрд, тобто до – $54,289 млрд (432,235 млрд грн).
 
Хотілось би підкреслити, що у відповідності ст. 10 ЗУ «Про Державний бюджет України на 2010 рік» встановлювавсь на 31 грудня 2010 року граничний розмір державного боргу в сумі 308,3 млрд грн. За минулий рік цей борг зріс на рекордну суму – (432,2 – 305,0) 127 млрд грн.
 
Для порівняння за 2009 рік сукупний держборг України зріс на  $15,214 млрд  - до  $39,813 млрд.
 
Висновки

Із всього вище викладеного матеріалу видно, що ми ввійшли у 2011 рік у надзвичайно важкому стані. За рік стан державних фінансів суттєво погіршився. І це особливо проявляється на фоні загального зростання виробництва ВВП. Таке зростання виробництва не проявляється на покращенні виконання як державного бюджету так і бюджету Пенсійного фонду та зменшення державного боргу. Як не прикро, на протязі минулого року ніякого впливу не робила влада, щоб впливати на ці показники. Важко сказати, що ці процеси у державі є керованими.
 
Такий стан безпосередньо відобразиться на життєвому рівні населення. Тут можна говорити, про динаміку зростання мінімальної зарплати, прожиткового мінімуму. Один тільки показник зростання мінімальної зарплати із 941 грн у січні 2011 року до 1004 грн у грудні., або на 6,6 %, що є менше рівня планового показника інфляції і характеризує всі наші сподівання.
 
З іншої сторони, не хочеться думати, що це все свідомо організовується для вимивання ресурсів у країні і виведенні їх в офшори.
 
Адже одна справа, коли держава робить запозичення у масштабах до 10 % від ВВП в умовах кризи, тимчасового спаду виробництва, щоб підтримати вже досягнуті соціальні рівні життя, а зовсім інша сторона, коли економіка успішно працює і нарощує своє виробництво.
 
© dobryj51 [31.01.2011] | Переглядів: 4748

2 3 4 5
 Рейтинг: 47.5/42

Коментарі доступні тільки зареєстрованим -> Увійти через Facebook



programming by smike
Адміністрація: [email protected]
© 2007-2024 durdom.in.ua
Адміністрація сайту не несе відповідальності за
зміст матеріалів, розміщених користувачами.

Вхід через Facebook