для старих юзерів
пам’ятати
[uk] ru

ХВАЛИТИ БЮДЖЕТ НЕМОЖЛИВО КРИТИКУВАТИ


ХВАЛИТИ БЮДЖЕТ НЕМОЖЛИВО КРИТИКУВАТИ
Як можна віднестись до схваленого КМ України проекту Закону України «Про Державний бюджет України на 2011 рік»? Звичайно, він буде розглядатись, обговорюватись і до затвердження багато чого буде змінено. Але в кількох аспектах хотілось би і мені виразитись.
 
1. ПРАВИЛА БЮДЖЕТНОГО ПРОЦЕСУ
 
Згідно чинного законодавства, проект державного бюджету повинен подати КМ України до ВР України до 15 вересня. Такий проект бюджету був розроблений у відповідності Бюджетного кодексу України, Основних напрямів бюджетної політики на 2011 рік та пропозицій ВР України до Основних напрямів бюджетної політики. Це все було дотримано і 13 вересня такий проект державного бюджету вносивсь до ВР України. Але його особисто Голова ВР Литвин В.М. розпорядився повернути назад до КМ, щоб згодом підготувати на основі нового Податкового кодексу.
 
Новий ПК був прийнятий і вже на цій основі проект бюджету дороблений, схвалений КМ та знову поданий до ВР України. Але знову виходить неузгодження із змінами. Проект бюджету розроблений на стару структуру виконавчої влади, на старі головні розпорядники бюджетних коштів (міністерства), а в дійсності у складі КМ України нова структура. Знову проект бюджету не вкладається у структурні реформи.
 
Але в цьому процесі хотілось би відмітити одну дуже цікаву деталь. Що дуже підкреслює правильність слів, які колись через Л.Д. Кучму адресував Україні Генсек НАТО Хав’єр Солана. Він сказав приблизно таким змістом: - Весь світ грає за певними правилами. А ви, не те, що не граєте за цими правилами, а просто граєтесь тими правилами.
 
Що ж відбулось у нашому випадку? Отже, МФ України розробили проект державного бюджету і подає на розгляд та схвалення у КМ України. Це все було зроблено. КМ України у середу 8 грудня розглянув його і схвалив. Таке схвалення проходить із прийняттям Постанови КМ України. Схвалений у відповідному порядку проект державного бюджету із супровідними документами подається на розгляд і затвердження до ВР України.
 
Після схвалення міністр фінансів робив представлення для ЗМІ. Вже в середу ряд видань широко його подавали для читачів. На ДД також було розміщено ІМХО «ЩО ХАРАКТЕРИЗУЄ ДЕРЖАВНИЙ БЮДЖЕТ?» [08.12.2010]. Так ось до чого я це все веду. За ці кілька днів називались кілька різних цифр за показниками доходів і видатків. Вже в середу називались доходи бюджету на рівні 279 млрд грн, згодом 280 млрд. Було названо і 281,46 та 282,082. За видатками називались також показники від 329 млрд грн – до 320 млрд.
Очевидно, що вони ще будуть змінені. Але коли основні показники схвалені Постановою КМ України, то в ЗМІ повинні ходити одні показники, ті що схвалені. А вони переважно виходили із інформації міністра фінансів.
 
2. ТЕОРІЯ І ПРАКТИКА ПРОГНОЗУВАННЯ БЮДЖЕТУ
 
Отже на сайті МФ України розміщений проект Державного бюджету, де установлюються:
Стаття 1. Визначити доходи Державного бюджету України на 2011 рік у сумі 281.464.879,4 тис. гривень, у тому числі доходи загального фонду Державного бюджету України - у сумі 238.581.192,9 тис. гривень та доходи спеціального фонду Державного бюджету України - у сумі 42.883.686,5 тис. гривень, згідно з додатком N 1 до цього Закону.
Затвердити видатки Державного бюджету України на 2011 рік у сумі 321.948.850,3 тис. гривень, у тому числі видатки загального фонду Державного бюджету України - у сумі 279.127.019,8 тис. гривень та видатки спеціального фонду Державного бюджету України - у сумі 42.821.830,5 тис. гривень.

 
Слід нагадати читачам, що державний бюджет України на 2010 рік передбачав доходи у сумі 267 млрд грн, а видатки у сумі 324 млрд грн. Згодом ці показники були знижені до 252 та 305 млрд грн відповідно. Поточний рік характеризується приростом реального економічного виробництва ростом до 5 %. Тобто номінальний ВВП в обсягах 1083 млрд грн повинен бути виконаний. Прогнозний обсяг ВВП на 2011 рік прогнозується на рівні 1253 млрд грн.
 
Очевидним є факт дуже занижених показників доходів та видатків цього проекту державного бюджету. Вийде, що у кризовий 2009 рік при спаді виробництва економіки на 15 % доходи державного бюджету виконали у сумі 225 млрд грн, а видатків – 245 млрд грн. Тобто доходи становили 24,5% ВВП, а видатки – 26,85. За ці два останні роки у нас номінальний ВВП зростає на 339 млрд грн або на 37 %, а доходи бюджету лише на 56 млрд грн або на 24,5 %.
 
В даних питаннях хотілось би окремо наголосити про традиційні прогнозні прорахунки даної команди у владі. Так було в 2004 році та в 2007 році. У 2003-2004 рр., коли Янукович В.Ф був Прем’єр-міністром, а Азаров М.Я. був віце-прем’єром і міністром фінансів приймався бюджет у грудні 2003 р. із доходами у сумі 60,7 млрд грн, а видатки – 64,2 млрд. Згодом у червні приймався Закон України «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2004 рік» і встановлювались доходи у сумі вже 65,2 млрд грн, а видатки – 72,2 млрд грн. Вперше на Україні в той рік  приймались два закони про бюджет.
 
Так само було і в 2007 році. Коли у проекті закону про Державний бюджет вносились прогнозні обсяги доходів на рівні 140 млрд грн, виходячи із прогнозного обсягу ВВП на рівні 596 млрд грн. У прийнятому Законі України «Про Державний бюджет України на 2007 рік» було затверджено 147 млрд грн доходів та 161 млрд грн видатків. Згодом знову прогнозні обсяги ВВП збільшували до 636 млрд грн, а доходи збільшували до 152 млрд грн. Фактичне ж виконання виробництва ВВП склало 712 млрд грн, а доходи бюджету склали 161 млрд грн. Я думаю, що немає потреби говорити, що в даному випадку не внесення змін у закон про бюджет не давав можливості ефективно використати наявні кошти.
 
При утриманні економічного приросту на даному прогнозному рівні, знову вийде заниженими обсягами бюджетних показників. А це все виллється у виконанні соціальних програм. Оскільки мінімальна зарплата та прожитковий мінімум зростають на 8-10 % (грудень до грудня) при прогнозному рівні інфляції – 8,9 %, але очевидно, що закладених коштів у видатки буде недостатньо. Особливо при зростанні видатків на окремі статті (наприклад, видатки на прокуратуру, службу безпеки, адміністрацію Президента тощо).
 
Підсумовуючи все вище сказане, хотілось би підкреслити, що проект бюджету викликає більше критичних зауважень, ніж схвальних. І в процесі розгляду його у ВР України слід ретельно поставитись до прогнозних показників, щоб фінансовий рік України в наступному році пройшов врівноважено і програмовано, без будь-яких потрясінь.
 
Можна було розглянути склад доходів та видатків та їх структуру. У ЗМІ багато окремих статей видатків вже відмічались. Очевидним є, що вони суттєво ще будуть змінені. Тому і ми поки що не будемо це розглядати.
© dobryj51 [11.12.2010] | Переглядів: 2073

2 3 4 5
 Рейтинг: 48.5/27

Коментарі доступні тільки зареєстрованим -> Увійти через Facebook



programming by smike
Адміністрація: [email protected]
© 2007-2024 durdom.in.ua
Адміністрація сайту не несе відповідальності за
зміст матеріалів, розміщених користувачами.

Вхід через Facebook