для старих юзерів
пам’ятати
[uk] ru

ДВА РОКИ ПІСЛЯ ПОЧАТКУ КРИЗИ


ДВА РОКИ ПІСЛЯ ПОЧАТКУ КРИЗИ

От вже й минуло два роки як в Україні відмітили початок економічної кризи. Багато про це за цей час писалось і говорилось. Відмічалось, що ще у вересні 2008 р. Тимошенко говорила, що кризи в Україні не буде. Але вже у жовтні того року про неї всі почали не те що говорити, але й перелякано кричати.
 
Коли за 2008 р. ми можемо віднести до кризових лише два місяці, то 2009 р. можна відмітити кризові моменти у всі 12 місяців. Тільки в кінці року намітилась деяка тенденція до оздоровлення економічного виробництва та стану фінансового життя.
 
Рік до початку кризи, слід відмітити, був успішний по всіх параметрах оцінки. Так ВВП України за 2008 рік зріс до 950 млрд грн, або на 238 млрд грн проти попереднього року. Це дало можливість виконати бюджет і на протязі року внести суттєві поправки у сторону збільшення по всіх основних параметрах життя як держави так і населення.
 
Так, у проекті закону про Державний бюджет на 2008 р., який подававсь у вересні 2007 р. до ВР України, прогнозувались доходи бюджету на рівні 191 млрд грн. У грудні в прийнятому законі про Державний бюджет доходи визначались у сумі 215 млрд грн. А при внесенні змін у процесі виконання план збільшили до 231 млрд грн. Фактичне виконання склало 232 млрд грн, що більше на 65 млрд грн попереднього року або більше на 139 %.
 
Такий стан розвитку економічного виробництва сприяв покращенню соціальних питань для населення. Доходи населення, які включають обсяг нарахованих у грошовій та натуральній формі: заробітної плати (включаючи одержану населенням з-за кордону), прибутку та змішаного доходу, одержаних доходів від власності, соціальної допомоги та інших поточних трансфертів склали 856,6 млрд грн, що на 233,3 млрд більше (137,4 %) попереднього року.
 
Розмір мінімальної зарплати зріс із 460 грн у грудні 2007 року до 605 грн у грудні 2008 р. або на 131,5 %, а мінімальний прожитковий мінімум був піднятий із 510 грн в кінці 2007 р. до 626 грн із жовтня 2008 року.
 
Тобто, якщо аналізувати в цілому 2008 р., то можна відмітити, що всі основні показники соціально-економічного розвитку в Україні зросли більше як на третину. Що дає підстави стверджувати як повністю успішний рік. І це не дивлячись, що кінець року починаючи із жовтня був дуже напружений і призвів до спаду виробництва і великої тривоги за виконання бюджетів.
 
Характеризуючи 2009 рік можна підкреслити, що не дивлячись на спад економічного виробництва (біля 15 %) вдалось утримати досягнутий рівень соціальних стандартів для населення. Бюджет Пенсійного фонду був виконаний, не дивлячись на велике напруження. Доходи державного бюджету виконали у сумі 225 млрд грн або 95 % до призначеного цього показника прийнятого ВР України при затвердженні.
 
Не можна віднести до науково обґрунтованих рішень, що на протязі року при такому спаді економічного виробництва, але в силу протистояння президента та парламенту з урядом, доходи бюджету були збільшені до 255 млрд грн або на 18 млрд грн. Це особливо необхідно підкреслити, що при неодноразових виступах Ющенка із закликами привести бюджет до «реального стану», тобто зменшити та провести секвестр, а спільно з парламентом ініціювали до його збільшення.
 
Не дивлячись на кризу і в цей рік були збільшені мінімальний розмір зарплати та прожиткового мінімуму. Так мінімальна зарплата зросла із 605 грн у грудні 2008 року до 744 грн в кінці 2009 р. (ріст 123 %), а мінімальний прожитковий мінімум за такий час був піднятий із 626 грн до 701 грн (ріст 112 %).
 
Ці показники за 2009 р. були передбачені Законом України «Про державний бюджет України на 2009 р.» і вони були виконані. Не слід тут акцентувати увагу на тому, що в кінці року парламент ініціював збільшення соціальних стандартів вже з кінця минулого року. Це все було популістське рішення і ніякому обґрунтуванні не підлягає.
 
Прямий і гарантований державний борг України за 2009 р. зріс на 59,1 %, з 189,4 млрд грн. до 301,4 млрд. В т.ч. прямий зовнішній борг збільшився на 35,1 % з 11,2 млрд доларів до 15,1 млрд (в основному за рахунок отримання коштів МВФ), а прямий внутрішній борг – на 103,9 % з 44,7 млрд грн. до 91,1 млрд.
 
Як же у нас справи складаються в цьому 2010 році? Те що прийшла до влади нова команда, яка повністю змінила раніше напрацьовані механізми державного управління вже сказано багато. Політична складова замінена, приводяться у відповідність «нових-старих» положень Конституції України інші закони. А як складаються обставини в економічній та фінансовій системах?
 
Вже новий склад влади прийняв основні соціально-економічні закони України про соціально-економічний розвиток України на 2010 р. та про Державний бюджет. Розглянемо який стан їх виконання по окремих показниках.
 
Згідно відмічених законів були прийняті основні параметри макропоказників. Так доходи Державного бюджету були розроблені виходячи із прогнозного на 2010 р. ВВП – 1080 млрд грн і визначались у сумі 267 млрд грн, а видатки – 324 млрд. Що становило збільшення до фактично виконаних обсягів доходів за 2009 р. на 42 млрд грн. або на 118 %. Бюджет Пенсійного фонду затверджувавсь у сумі 192 млрд грн або збільшений на 111% до попереднього року.
 
Тут слід відмітити таку особливість виконання бюджету і внесення змін до його показників. У нашому законодавстві передбачено положення, що в процесі виконання бюджету допускається внесення змін за призначеними показниками. І кожного року це відбувалось. Навіть і за минулий кризовий рік таким правом скористались, про що вже йшла мова вище. Але в нашій практиці ще не було такого бюджетного року, що призначені показники змінювались у сторону зниження. Саме це і відбулось в цьому році. Тобто із призначених доходів у Законі України «Про Державний бюджет на 2010 рік» в сумі 267 млрд грн які відмічені від 27 квітня, вже в червні були зменшені до 252 млрд грн, а видатки відповідно із 324 до 305 млрд.
 
Про це особливо слід відмітити, тому що за цим стоять елементи фінансового механізму – наукова обґрунтованість, знання бюджетної системи і кваліфікація прогнозів, відповідальність і т.д. Але розглянемо хід виконання їх і досягнуті результати за ці 9 місяців 2010 р..
 
У фінансовій інформації центральних фінансових органів управління можна було бачити звіти за ходом виконання доходів і видатків основних фінансових документів. Дуже широко були подані звітні дані за виконання основних показників державного бюджету за січень-серпень. Але слід відмітити, що вже за період січень-вересень була передана інформація через УНІАН дуже обмежена, просто по декількох показниках.
 
Отже, повідомляється, що загальна сума доходів державного бюджету (без власних надходжень бюджетних установ і повернення ПДВ облігаціями) за січень-вересень становила 164,8 млрд грн, або 65,2 % від плану на поточний рік. Приріст доходів до попереднього місяця склав 21,3 млрд грн. Місяць тому повідомлялось, що доходи держбюджету за вісім місяців становили 143,471 млрд. гривень, що на 6% більше відповідного показника 2009 року.
 
В середньому за 8 місяців щомісячні доходи становили (124,5 : 8) - 15,6 млрд грн. Вже за 9 місяців (164,8 : 9) – 18,3 млрд грн. Для виконання річного плану, доходи у жовтні-грудні слід забезпечити (252,7 – 164,8) – 87,9 млрд грн, або по 29,3 млрд грн щомісячно.
 
У повідомленнях відмічається, що Державний бюджет в січні-серпні 2010 року зведений до дефіциту 44,3 млрд грн, що в 2,7 рази більше, ніж за аналогічний період минулого року (16,4 млрд грн). За підсумками 8 місяців дефіцит держбюджету досягнув 81,9 % показника, запланованого на поточний рік (54,1 млрд). Ще в січні-червні державний бюджет зводився із дефіцитом на рівні 26,5 млрд грн. Тобто за липень-серпень він ще збільшився на 17,8 млрд грн і з кожним місяцем зростає.
 
Державні запозичення до держбюджету за період січень-серпень здійснені в обсязі 79,6 млрд. гривень: на внутрішньому ринку - 54,9 млрд. гривень, на зовнішньому - 24,7 млрд. гривень.
Борг державного сектору економіки до кінця першого кварталу 2010 р. складав 17,6 млрд доларів, скоротившись з початку року на 0,2 млрд дол. Така динаміка була визначена погашенням урядом кредитів, отриманих від міжнародних фінансових організацій (на 0,4 млрд дол.), купівлею нерезидентами ОВДП (на 0,3 млрд дол.) і від’ємною курсовою різницею (0,1 млрд дол.). Вже на 1 липня за даними НБУ, борг сектору державного управління збільшився до 19,4 млрд доларів.
 
Співставлення таких показників ніяк не ув’язується до висновків М.Я.Азарова, який постійно відмічає успіхи в економічному розвитку України. Серед інших позитивних економічних тенденцій він називає збільшення на 25 % валютних резервів, профіцит платіжного балансу більше 5 млрд доларів, ріст ВВП за січень-серпень на 5%.
 
Адже повинні бути пов’язані успіхи в економічних питаннях з виконаннями державного бюджету. Особливо на фоні кризового 2009 року. Перша половина якого була апогеєм світової кризи, вихід з неї розпочався у другій половині минулого року, ще під час діяльності попереднього уряду. Переважна частка приросту економіки за перше півріччя поточного року отримана у першому кварталі, коли нинішній уряд ще й не приступив до роботи.
 
Якщо ж оглянути звітні показники Держкомстату у плані фізичних обсягів продукту матеріального виробництва, то перше півріччя 2010 року показує загальне зниження обсягів майже за всіма видами продукції. Так, видобуток вугілля досяг лише 96,9% від показників кризового 1-го півріччя 2009 р., сирої нафти – 86,6%, природного газу – 94%, газового конденсату – 93,7%, попутного нафтового газу – 84,3%. Збільшення натуральних обсягів відзначається лише у сфері видобутку залізної руди і деяких видів неорганічних природних копалин, які в основному працюють на потреби металургійного комплексу.
 
Так характеризується стан виконання основних питань економічного розвитку в поточному році. А що ж ми маємо із соціальними питаннями?
 
У законі про Державний бюджет на 2010 р. встановлені параметри мінімальної зарплати: з 1 січня – 869 грн; з 1 квітня 884 грн, з 1 липня 888 грн, з 1 жовтня 907 грн і з 1 грудня 922 грн., тобто ріст за рік скаладає тільки 10 %. Але ж вже з початку року розмір мінімальної зарплати досягнув 7 розряду тарифної сітки оплати праці найманих працівників. Тобто в нас відбувається нівелювання зацікавленості у розвитку мотивації підвищення кваліфікації і росту продуктивності праці. Так само стоїть по призначенні пенсійних виплат. Послідовно ми зводимо всіх пенсіонерів до рівня мінімальної пенсії, а працівників до рівня мінімальної зарплати.
 
Такий стан зводить нанівець всі закони економічного, фінансового і соціального розвитку. Все зводиться до вирівняних мінімальних виплат. Нічого не зроблено за цілий рік і по вдосконаленню пенсійної реформи. Адже заплановані видатки Пенсійного фонду у розмірі 192 млрд грн – це 17,7 % запланованого ВВП на 2010 р. Звичайно, жодна економіка не витримає такого навантаження. Оскільки оптимальним вважається 9 % ВВП перерозподіляти на пенсійне забезпечення, що і спостерігається у більшості країн світу.
 
Як наслідок, за 8 місяців (січень-серпень) до ПФ власних надходжень надійшло 74,6 млрд грн, а витратити потрібно було 123,7 млрд грн, тому фактично ПФ уже не вистачало 49 млрд грн надходжень для того, щоб виплачувати пенсії.
 
Ми зачепили лише кілька питань соціально-економічного розвитку країни і бачимо багато наших негараздів. Все це не може сприяти до нормального розвитку держави, зростання добробуту населення. Такі організаційні механізми можуть призвести до надзвичайних наслідків. Ми тут не згадували питання інфляції, зростання зарплати і доходів населення, необґрунтованого росту цін, організації виробництва продовольства і товарів першої необхідності. А там також є дуже багато питань для роздумів. Очевидно, що нашій владі слід частіше заглядати до прийнятих програм, особливо які прийняті у вигляді законів. І безумовно їх виконувати та відповідати за їх невиконання.
 
І коли ми тепер відмічаємо про поступовий вихід із економічної кризи, поступове зростання економічного виробництва, збільшення експорту, перевищення багатьох показників до кризового періоду, то в управлінні державними фінансами подолання кризових явищ не відслідковується.
© dobryj51 [10.10.2010] | Переглядів: 3056

2 3 4 5
 Рейтинг: 46.9/36

Коментарі доступні тільки зареєстрованим -> Увійти через Facebook



programming by smike
Адміністрація: [email protected]
© 2007-2024 durdom.in.ua
Адміністрація сайту не несе відповідальності за
зміст матеріалів, розміщених користувачами.

Вхід через Facebook