для старих юзерів
пам’ятати
[uk] ru

ЧОМУ НЕ ДІЮТЬ В УКРАЇНІ ЗАКОНИ: ЇХ НЕ ЗНАЮТЬ? ЧИ ПОНЯТТЯ СИЛЬНІШІ?


ЧОМУ НЕ ДІЮТЬ В УКРАЇНІ ЗАКОНИ:  ЇХ НЕ ЗНАЮТЬ? ЧИ ПОНЯТТЯ СИЛЬНІШІ?
Кабінет Міністрів України 13 вересня подав до парламенту проект Державного бюджету на 2011 рік, однак, голова Верховної Ради України Володимир ЛИТВИН повернув його до уряду. Про це сьогодні сказав В.ЛИТВИН на прес-конференції на Рівненщині, повідомили УНІАН в прес-службі ВР.
 
Я не юрист. Але хочу бути свідомим всесторонньо розвиненим громадянином моєї держави. Звичайно, мені хочеться щоб в Україні діяли всі закони України. Особливо, коли це відноситься до основних законів: Конституції України і до Державного бюджету. Я тут маю на увазі «державний бюджет» як Закон України «Про Державний бюджет України на 2011 рік».
 
Отже на сьогодні 14 вересня 2010 року через УНІАН пішло повідомлення, що В.Литвин повернув проект «Закону України «Про Державний бюджет України на 2011 рік» в Кабінет Міністрів на доопрацювання. Мені тут не хочеться писати, що Голова ВР України В.Литвин. А просто Литвин. Тому що він керувався не як спікер парламенту і діяв не від імені парламенту.
 
Давайте пройдемо по статтях наших законів, що вони про це говорять. Отже, згідно ст.92 Конституції України Державний бюджет приймається виключно Законом України. Це поки що дотримується. Так само виключно законом України встановлюється бюджетна система (на даний час це – Бюджетний кодекс України).
 
Згідно ст. 96 Конституції України проект Закону України про Державний бюджет України розробляється КМ України (і тільки КМ) і подається до ВР України на розгляд і затвердження. Розробляє він його у відповідності Бюджетного кодексу і Постанови ВР України «Про основні напрями бюджетної політики на 2011 рік» прийнятою 4 червня 2010 р. та пропозиціями ВР України.
 
У відповідності ст. 37 Бюджетного кодексу Кабінет Міністрів України приймає постанову щодо схвалення проекту закону про Державний бюджет України та подає його разом з відповідними матеріалами Верховній Раді України не пізніше 15 вересня року, що передує плановому. Отже, даний проект повинен бути схвалений однією із гілок влади – виконавчою владою.
 
Проект Державного бюджету розроблений і поданий до ВР України. Що далі наші закони приписують робити? Заглянемо до Бюджетного кодексу.
 
Стаття 39 «Представлення проекту закону про Державний бюджет України Верховній Раді України.
 
1. Не пізніше, ніж через 5 днів після подання Кабінетом Міністрів України проекту закону України Міністр фінансів України представляє його на пленарному засіданні Верховної Ради України. Голова Комітету Верховної Ради України з питань бюджету доповідає про відповідність проекту закону про Державний бюджет України вимогам цього кодексу, Основним напрямам бюджетної політики на наступний бюджетний період та пропозиціям Верховної Ради України до Основних напрямів бюджетної політики на наступний бюджетний період, прийнятим згідно з частиною шостою статті 33 цього кодексу.
 
2. За результатами обговорення проекту закону про Державний бюджет України Верховна Рада України може прийняти вмотивоване рішення про його відхилення у разі невідповідності цьому кодексу та Основним напрямам бюджетної політики на наступний період.
 
3. У разі відхилення проекту закону про Державний бюджет України Кабінет Міністрів зобов’язаний у тижневий термін з дня набрання чинності рішення про відхилення подати проект закону про державний бюджет України на повторне представлення з обґрунтуванням внесених змін,…

Як бачимо проект закону до пленарного засідання ВР України не дійшов в супереч статей закону, тобто Бюджетного кодексу. Може бюджетний кодекс відмінений? Я такого не чув. Новий Бюджетний кодекс прийнятий? Поки що, тільки розробляється.
 
На підставі чого проект Закону України «Про Державний бюджет України на 2011 рік» відхилений?
 
Заглянемо у пояснення. Голова ВР В.Литвин пояснив, що керувався липневим рішенням парламенту про винесення на всенародне обговорення проекту Податкового кодексу, і враховував спільні позиції гілок влади і суспільства про те, що бюджет наступного року має бути розроблений на новій податковій основі.
 
«Я вважаю це рішення правильним, і у мене були всі підстави не реєструвати поданий документ для направлення у парламентські комітети», - сказав В. Литвин. При цьому спікер зазначив, що урядовий документ був лише зареєстрований як вхідний. «Я розглянув і обговорив це питання, порадився з працівниками юридичного управління, і прийняв таке рішення», - сказав він.
 
От і всі наші закони у дії.
Чому Бюджетний кодекс так детально описує весь процес розгляду і затвердження проекту бюджету? Розглядається він процедурно у трьох читаннях. До розгляду проекту у першому читанні суб’єкти законодавчої ініціативи можуть внести свої пропозиції. Після подання КМ України цей проект поширюється через ЗМІ, зокрема газета «Урядовий кур’єр» публікує його повністю для всенародного огляду.
 
Як би не було, маємо суцільне порушення бюджетного процесу і бюджетного регламенту. Я як громадянин України, зацікавлений у прийнятті основного фінансового документу держави на основі законів і високого професіоналізму.
 
Тут я можу пригадати нашу недавню історію прийняття Державного бюджету на 2007 рік. Тоді також поданий КМ України до ВР України проект Державного бюджету і прийнявши його до розгляду, порушила процедуру прийняття. Бюджетний комітет не зумів до 15 жовтня підготувати його до розгляду у першому читанні, а Голова ВР України О. Мороз одноосібно переніс на 30 жовтня. Потім зовсім збились із бюджетного процесу і в результаті прийняли поспіхом, ручним голосуванням при повному безпорядку під час пленарного засідання. Як наслідок, бюджет був погано складений, потім неодноразово переглядався, змінювався. Не треба пояснювати, що ефективність бюджетного фінансування була відповідна.
 
Чому сьогодні так відбувається? Причина зрозуміла. Бюджет не відповідає нашим реаліям. Бюджет поганий. Не просто, що розроблений на основі старого Податкового законодавства, а взагалі, просто поганий. Можна прив’язувати його до Податкового кодексу чи ще включити новий Бюджетний кодекс.
 
Але ж повинні розуміти наші гілки влади, що прийняття його обов’язкове. Затягування процесу не відмінить прийняття. Поспіх потім у прийнятті також не буде підвищувати якість.
 
Які перспективи прийняття нового Податкового кодексу? Дуже сумні. Коли він буде прийнятий? Не зрозуміло. А він же також повинен витримати процедуру прийняття. Коли буде прийнятий державний бюджет? Тривожно не зрозуміло. Як будуть дотримуватись бюджетної процедури першого, другого та третього читання? Зовсім незрозуміло. А що взагалі є зрозумілим у нашій державі? Тільки у програмах декларації про кваліфікованість, прозорість, публічність, законність.
 
Не так все повинна виконувати наша влада. Просто необхідно виконувати Закони України.
 

© dobryj51 [14.09.2010] | Переглядів: 3051

2 3 4 5
 Рейтинг: 44.2/23

Коментарі доступні тільки зареєстрованим -> Увійти через Facebook



programming by smike
Адміністрація: [email protected]
© 2007-2024 durdom.in.ua
Адміністрація сайту не несе відповідальності за
зміст матеріалів, розміщених користувачами.

Вхід через Facebook