для старих юзерів
пам’ятати
[uk] ru

ПРОБЛЕМИ У РОЗРАХУНКАХ ЗА "РИНКОВИМИ ТАРИФАМИ" (част.1)


ПРОБЛЕМИ У РОЗРАХУНКАХ ЗА
Ці свої думки написав раніше, але чомусь не відважувався їх тиражувати. Але ось зараз пішла інформація про припинення отримання комунальних послуг бюджетними установами. Цього слід було чекати із встановленням «ринкових тарифів» на компослуги. Погано, що в Україні НІХТО не аналізує економіку комунального сектору. Тому ось такі моменти і настають.
 
В Україні, як правило, 20 числа кожного місяця державна служба статистики обнародує інформацію за виконання Постанови КМ України по наданню населенню житлових субсидій, а в останні дні місяця – про оплату населенням рахунків за компослуги. Раніше, в перші місяці змін тарифів, коли чиновники міністерств доповідали про досягнуті результати спрощеного надання субсидій населенню, таку інформацію багато ЗМІ пафосно поширювали вже із дня повідомлень держкомстату.
 
Тепер же, в останні місяці, таку інформацію подають окремі видання, але в більшості, у спотвореному вигляді. Наприклад, із матеріалів інформації держкомстату витягують окремі цифри і не наводять повну картину. Особливо багато маніпуляцій відбувається із показником боргів за компослуги.
Держстат виводить послугу за постачання електроенергії окремо від інших послуг. Називаючи речі своїми іменами, треба розуміти комунальні послуги, як послуги комунальних підприємств (тобто, муніципальних, місцевих підприємств органів місцевого самоврядування) і послуги із постачання газу та електроенергії. І тут можна брати показники всіх боргів або показники боргів вже без боргів за газ і електрику.
 
Інша сторона, що дані матеріали не використовуються для аналізу стану надання послуг та їх оплати з метою вдосконалення. Ці матеріали не відслідковуються в системі економічного розвитку держави. А з часу втягнення країни у систему, так названих «ринкових тарифів за компослуги» системної інформації накопичено дуже багато. Ось окремі аспекти цієї системи пропонуються читачеві.
 
В кінці грудня минулого року, держкомстат поширив інформацію за сплату населенням комунальних послуг станом на кінець листопада. Виберемо такі показники за цей період в останні роки і побачимо зміни нарахування та оплати в динаміці.
Отже, станом на кінець листопада із початку року стан такий:
- 11.2015 р. нараховано – 44.2 млрд грн; сплачено – 42,2 млрд; в т.ч. за листопад 5,6 млрд / 4,5 млрд; борг – 11,0 млрд грн; середня квартплата – 780,7 грн;
- 11.2016 р. – 60,1 – 52,1; 8,9 / 5,7; 19,1 млрд грн; 1157,1 грн;
- 11.2017 р. – 75,2 – 66,8; 9,2 / 6,5; 30,6 млрд грн; 1270,0 грн.
 
Виберемо із даних показників в динаміці рядків за роками:
Нараховано: – 44.2 – 60,1 – 75,2 млрд грн;
Сплачено: – 42.2 – 52.1 – 66,8 млрд грн;
Борг населення – 11.0 – 19,1 – 30,6 млрд грн;
Сер. квартплата: – 780,7 – 1157,1 – 1270,0 грн.

 
Що можна зрозуміти із даних рядів показників? Що за три роки зростання тарифів у 7-3 рази, нарахування на компослуги зросли на 70 %, в той же час борги зросли на 278 %, а сер. квартплата на 62 %. Чи свідчить це про недоброчесність населення? Якщо брати літні місяці в будь-який рік то видно розрахунки на 100-120 % до нарахувань. Отже причини тут в іншому. Ось виберемо дані за червень-серпень 2017 р. та жовтень-листопад:
06.2017 р. нараховано – 3,8 млрд грн; сплачено – 3,9 млрд (103 %);
07.2017 р. нараховано – 3,4 млрд грн; сплачено – 4.2 млрд грн (124%);
08.2017 р. нараховано – 3,1 млрд грн; сплачено – 3,8 млрд грн (123%).

 
10.2017 р. нараховано – 5,9 млрд грн; сплачено – 4,2 млрд грн (71%);
11.2017 р. нараховано – 9,2 млрд грн; сплачено – 6,5 млрд грн (71 %).

 
В даних показниках слід шукати інші, більш глибинні причини таких рівнів оплати рахунків, які знаходяться у доходах населення та структурі витрат.
 
Так чи інакше, завершився вже і грудень 2017 р. і держкомстат 20 числа видасть інформацію надання субсидій за цей місяць, а в кінці січня - інформацію за оплату рахунків. Але вже із динаміки показників можна передбачати, що вони будуть:
- 12.2017 р. нараховано – 82.5 млрд грн; сплачено – 66,0 млрд грн; в т.ч. за грудень – 10,0 – 6,8 млрд; борг – 33,8 млрд грн; сер. квартплата – 1370 грн.
 
Оскільки ці показники в попередні роки становили:
- 12.2015 р. – 50,9 – 48,6 млрд грн; за місяць – 6,7 – 6,4 млрд грн; борг – 8,8 млрд грн; сер. квартплата – 863,6 грн.
- 12.2016 р. – 72.5 – 60,0 млрд грн; за місяць – 12.5 – 7,9 млрд грн; борг – 21,4 млрд грн; сер. квартплата – 1557,4 грн.
 
На кінець листопада 2017р. заборгованість населення зі сплати становили:
- за централізоване опалення та гаряче водопостачання – 9,6 млрд.грн,
- за утримання будинків і споруд та прибудинкових територій – 3,0 млрд.грн,
- за централізоване водопостачання та водовідведення – 1,9 млрд.грн,
- за вивезення побутових відходів –0,4 млрд.грн. Разом борги за компослуги – 14,9 млрд грн.
- за газопостачання становила 12,2 млрд.грн,
- за електроенергію – 3,5 млрд.грн.
 
Всього боргів - 30,6 млрд грн.

 
В умовах підвищення тарифів та зростання вартості компослуг проявилась вимога до різного тлумачення окремих показників, які відслідковує держстат. Це мається на увазі «нарахування комунальних платежів» та «оплата комунальних послуг». Ось, наприклад, із повідомлення держстату цитата: «У листопаді 2017р. населенням країни сплачено за житлово-комунальні послуги 6,5 млрд.грн (70,6% нарахованих за цей період сум), за електроенергію – 2,6 млрд.грн (97,8% нарахованих за цей період сум).
 
В таких випадках важко зрозуміти, які нарахування маються на увазі, та які оплачуються і ким. Оскільки є нарахування на квартплату із розрахунку субсидій за певними нормативами та є нарахування за фактичними витратами. Так само є розхрахунки домогосподарств за своїми «обов’язковими платежами» та розрахунки бюджетів за субсидіями.
 
Незрозумілі також показники розрахунків місцевих бюджетів за компослуги надані населенню. Адже бюджети повинні виплачувати житлові субсидії за одними законами, але повинні оплачувати різні послуги за іншими законами. Наприклад, 100 % вартості компослуг інвалідам війни, 75 % - учасникам бойових дій, 50 % - учасникам війни та іншим категоріям пільговиків.
 
За три роки збільшення тарифів, треба розуміти, що зростали і доходи населення. Разом з тим, із вище наведених показників видно, що збільшення мінімальної зарплати із січня 2017 р. та осучаснення пенсій не проявилось у покращенні розрахунків за компослуги. Навпаки, борги накопичуються із кожним роком і сягають вже катастрофічних обсягів.
 
© dobryj5 [17.01.2018] | Переглядів: 2381

2 3 4 5
 Рейтинг: 31.4/69

Коментарі доступні тільки зареєстрованим -> Увійти через Facebook



programming by smike
Адміністрація: [email protected]
© 2007-2024 durdom.in.ua
Адміністрація сайту не несе відповідальності за
зміст матеріалів, розміщених користувачами.

Вхід через Facebook