для старих юзерів
пам’ятати
[uk] ru

Бюджетні дискусії


Бюджетні дискусії
За останні дні на багатьох сайтах пройшли бурні і різні за своєю кваліфікацією дискусії і суперечки. Багато разів і я включався у цю полеміку. Але вона ґрунтувалась більше на чутках, ніж на явних фактах. Як звичайно буває із часом все стає на свої місця і ми маємо офіційні першоджерела на які можна посилатися і які вже можна обговорювати.
 
Разом з тим, треба розуміти, що вони ще уточнюються і змінюються. Ось на сайті ВР України вже розміщені матеріали із змінами від 22.12.2014 р. Звичайно, до оприлюднених згодом вони можуть відрізнятись. Ми чуємо багато вже інформації про відсутність БАГАТЬОХ озвучених ідей при обговоренні і тих, що закладені у матеріалах після затвердження. Це можна, наприклад, віднести до пільг за оплату праці депутатам і урядовцям. До затвердження анонсувались відміни багатьох пільг, на них погодились, а потім виявили їх у затверджених матеріалах. Але мова зараз за БЮДЖЕТНУ СИСТЕМУ на 2015 р.
 
Отже, на сайті ВР України у пояснювальній записці (із змінами від 22.12.2014 р.) подаються показники ЗВЕДЕНОГО БЮДЖЕТУ за доходами в 575,8 млрд грн. Видатки розписані за основними напрямами фінансування, але загальної суми видатків чомусь не названо в цьому документі.
 
Як відомо, ВР України розглядає і затверджує Державний бюджет на кожен рік у вигляді Закону України відповідно ст. 92 Конституції України. Відповідно ст. 6 Бюджетного кодексу України у бюджетній системі функціонує розуміння ЗВЕДЕНОГО бюджету. Таким чином, ми розділяємо розуміння Державного бюджету і ЗВЕДЕНОГО бюджету України, обласного бюджету і зведеного бюджету області, районного бюджету і зведеного бюджету району, міського бюджету міст із районним поділом і зведеного бюджету міста із районним поділом. Розуміється, що відповідний бюджет адміністративної одиниці розробляється і затверджується відповідною радою, а зведений бюджет включає показники всіх адмінодиниць такого регіону. Зведені бюджети не затверджуються, але використовуються для аналізу і прогнозування соціально-економічного розвитку.
 
Таким чином, ЗВЕДЕНИЙ бюджет України включає показники Державного бюджету і всіх місцевих бюджетів. Із названої суми доходів зведеного бюджету України на доходи Державного бюджету віднесено суму в 475 239,5 млн гривень, а до доходів місцевих бюджетів без трансфертів – 104 222,0 млн грн. Як бачимо сума доходів державного бюджету і місцевих вже дають – 579 461,5 млрд грн, а в поясненні наведена цифра - 575,8 млрд грн. І таких нестиковок, на жаль, є багато. Але віднесемо це допустимим враховуючи на напружений час і багаточисельні коригування показників.
 
Видатки місцевих бюджетів вже плануються на рівні 262 100,8 млн грн. Або трансферти вже із державного бюджету плануються у сумі 161 523,0 млн грн. Очевидно, що таке співвідношення ВЛАСНИХ доходів місцевих бюджетів і трансфертів у вигляді ДОТАЦІЙ та СУБВЕНЦІЙ із державного бюджету ніяким чином не підтверджує багаточисельні розмови у реформуванні відносин ДЕРЖАВИ та органів місцевої влади. Про яку САМОСТІЙНІСИТЬ тих місцевих органів влади можна вести мову, якщо вони фінансово залежні від центральних органів на 160 %. Зрозуміло, що виконання ФУНКЦІЙ органів місцевої влади залежить у повній мірі від фінансування тих функцій.
Це можна віднести до ОСНОВНОЇ ПРОБЛЕМИ відносин органів влади і визначення реформ. А їх можна віднести до одного головного напряму – РОЗПОДІЛ ОСНОВНИХ БЮДЖЕТОУТВОРЮЮЧИХ ДЖЕРЕЛ МІЖ РІВНЯМИ ВЛАДИ на законодавчому рівні.
 
Але повернемось до державного бюджету. У Законі України «Про Державний бюджет України на 2015 р.» затверджено суму доходів 475,2 млрд грн та видатки – 527,2 млрд грн. Таким чином, дефіцит бюджету ПОВИНЕН становити – 52,0 млрд грн. Хоч у законі в тій же статті ЗАТВЕРДЖУЄТЬСЯ «граничний обсяг дефіциту Державного бюджету України у сумі 63.669.600 тис. гривень».
 
Ця сума дефіциту випливає із врахуваннями повернення раніше наданих кредитів і надання кредитів із цього бюджету. Теоретично такий підхід визначення дефіциту не можна віднести до правильних розрахунків. Тому, що повернення кредитів є одним із джерел доходів, а надання кредитів – є напрямів видатків бюджету і ці кошти повинні бути відображені у доходній та видатковій частинах.
 
В критиці бюджетних програм на 2015 р. багато авторів вживали таке порівняння, що цей дефіцит є НАЙБІЛЬШИМ за останні 10 років. По-перше, в українських реаліях таке порівняння є просто некоректним, тому, що в 2004 р. ВСІ доходи держбюджету призначались в сумі 60 млрд грн, а дефіцит становив тільки 10,2 млрд грн. Навіть у кризовий 2009 р., при доходах 225 млрд грн дефіцит склав тільки 35,5 млрд грн. Коли вже в 2010 р. при доходах у 240 млрд грн та видатках у 303 млрд – дефіцит вже перевищив 63 млрд грн. До найгіршого виконання державного бюджету треба віднести 2013 р., коли доходи склали тільки 339,2 млрд грн (роком раніше – 346), а видатки – 403 млрд грн і дефіцитом у 64,2 млрд грн.
 
Планування таких сум доходів і видатків у бюджеті 2015 р. суттєво відрізняються від досягнутого рівня за попередні роки. Якщо взяти показники 2014 р. то доходи зведеного бюджет плануються збільшити на 121,% (із 474,1 млрд грн до 575,8 млрд грн). Але прогнозувати можна, головне виконати. Що можливе буде при нарощуванні економічного виробництва в країні і обмеження бюджетних зловживань.
 
Відповідальне завдання ставить перед собою влада у формуванні названих доходів. Але, звичайно, нас не менше цікавить і розподіл бюджетних коштів. Життя останніх місяців внесли суттєві корективи у видатках бюджетів. Якщо раніше пріоритети були в напрямах фінансування соціального захисту населення, охорони здоров’я, освіти, то тепер виходять на перші місця вимоги фінансування ОБОРОНИ країни.
Вже називалась сума коштів, які планують виділити на функції оборони. У поясненні до бюджету ця сума включає фінансування Міністерства внутрішніх справ у сумі 32,5 млрд грн. В т.ч.:
- За бюджетною програмою "Матеріально-технічне забезпечення Державної прикордонної служби України та утримання її особового складу" видатки збільшено на 1 677 062,4 тис. грн (або на 77,7 %) і встановлено в сумі 3 835 330,1 тис. грн.
- Видатки за бюджетною програмою "Забезпечення виконання завдань та функцій Національної гвардії України" передбачені у сумі 6 630 176,9 тис. грн.
У записці до Державного бюджету України на 2015 рік видатки для Міністерства оборони України передбачено в сумі 40 249 452,9 тис. грн.
 
Ці видатки значно збільшені порівняно із попередніми роками. І таке збільшення відповідає реаліям поточного моменту. Є ще у видатках і служба безпеки, і розвідка та інші напрями, що відносяться до ФУНКЦІЇ «ОБОРОНА».
 
Із інших видатків, які в тій чи іншій мірі вже згадувались у коментарях читачів сайту, можна назвати видатки:
- на освіту через Міністерство освіти – 19,8 млрд грн + 5,7 млрд грн на загальнодержавні функції;
- на Міністерство охорони здоров’я – 6,6 млрд грн + 47,7 млрд грн на загальнодержавні функції;
- на апарат ВР України – 525,3 млн грн;
- Державне управління справами (включаючи АП) – 1062,3 млрд грн.;
- Кабінет Міністрів – 213,5 млн грн. + 2,5 млрд грн на загальнодержавні функції.

 
Можна назвати тривожні цифри, що для Пенсійного фонду передбачається виділити 90,7 млрд грн, в т.ч. 28,8 млрд грн для покриття дефіциту бюджету ПФУ.
 
Що нас може тривожити – це недостатність виділених коштів на зростанні зарплати у бюджетній сфері. У Державному бюджеті України на 2015 рік передбачено підвищення мінімальної заробітної плати та встановлення її у розмірі: з 1 січня – 1 218 гривень, з 1 грудня – 1 378 гривні.
 
Розмір посадового окладу працівника І тарифного розряду ЄТС передбачається визначити з урахуванням збереження грошового розриву з розміром мінімальної заробітної плати, що склався у поточному році (366 гривень). Так, розмір посадового окладу працівника І тарифного розряду ЄТС має становити: з 1 січня - 852 гривні, з 1 грудня – 1 012 гривень.
 
Хоч у поясненні до бюджету гарно звучить бажання: «з метою забезпечення належного соціального захисту кожного громадянина України у 2015 році передбачено поетапне зростання розміру прожиткового мінімуму. Розміри прожиткового мінімуму у 2015 році у порівнянні з 2014 роком зростуть грудень до грудня попереднього року на 5,4 відсотки.
 
У Законі України "Про Державний бюджет України на 2015 рік" передбачено прожитковий мінімум на одну особу в розрахунку на місяць у розмірі з 1 січня 2015 року 1 176 гривень, з 1 грудня – 1 330 гривень, а для основних соціальних і демографічних груп населення:
- дітей віком до 6 років з 1 січня 2015 року – 1 032 гривні, з 1 грудня – 1 167 гривень (середньорічний розмір становитиме 1 043 гривні);
- дітей віком від 6 до 18 років з 1 січня 2015 року – 1 286 гривень, з 1 грудня – 1 455 гривень (середньорічний розмір становитиме 1 300 гривень);
- працездатних осіб з 1 січня 2015 року – 1 218 гривень, з 1 грудня – 1 378 гривень (середньорічний розмір становитиме 1 231 гривню);
- осіб, які втратили працездатність, з 1 січня 2015 року – 949 гривень, з 1 грудня – 1 074 гривні (середньорічний розмір становитиме 959 гривень).

 
Обсяг платежів з обслуговування державного боргу на 2015 рік прогнозується в обсязі 74 660,0 млн. грн, що на 28 316,4 млн грн. більше плану на 2014 рік.  
Обслуговування внутрішнього державного боргу складе у 2015 році  48 153,8 млн. грн. Обслуговування зовнішнього державного боргу на 2015 рік заплановано в сумі 26 506,2 млн. грн.
 
Обсяг державних запозичень на 2015 рік прогнозується у сумі 279 678,4 млн.грн, що на 23160,8 млн. грн більше плану на 2014 рік, в тому числі: зовнішні – 166 812,5 млн. грн, або на 82 662,5 млн.грн більше плану на 2014 рік., внутрішні запозичення становитимуть 112 865,9 млн. грн що менше плану на 2014 рік на 59501,7 млн. грн.
 
Обсяг платежів з погашення державного боргу на 2015 рік прогнозується у розмірі 158 875,8 млн.грн, що на 49 733,4 млн.грн більше ніж плановий показник на 2014 рік. В тому числі: погашення зовнішнього державного боргу – 97 605,0 млн. грн, або на 56 123,7 млн. грн більше плану на 2014 рік, погашення внутрішнього державного боргу – 61 270,9 млн. грн., або на 6 390,2 млн. грн менше плану на 2014 рік.
 
Згідно із розрахунками загальний обсяг державного боргу, обрахований у національній валюті, складе 1 176 060,4 млн. грн та становитиме 68,3 % від ВВП.

Звичайно ці показники не можуть радувати і викликати заспокоєння. Але все залежить від нас. Якщо ми згуртовано візьмемось до реформ, реальних змін, то все у нас вийде. В процесі виконання бюджету, відповідно до Бюджетного кодексу можна вносити зміни і доповнення, то при реальному зростанні економіки виробництва можна буде покращувати ці напрями.
© dobryj51 [03.01.2015] | Переглядів: 1868

2 3 4 5
 Рейтинг: 39.7/27

Коментарі доступні тільки зареєстрованим -> Увійти через Facebook



programming by smike
Адміністрація: [email protected]
© 2007-2024 durdom.in.ua
Адміністрація сайту не несе відповідальності за
зміст матеріалів, розміщених користувачами.

Вхід через Facebook