для старих юзерів
пам’ятати
[uk] ru

Провальний бюджетний процес 2013-2014 рр.


Провальний бюджетний процес 2013-2014 рр.
Відповідальний період переживає Україна - початок бюджетного процесу осені 2013 р. Цей період у великій мірі визначає - як проживе країна, держава та населення 2014 рік. Приклади останніх років характеризуються дуже невдалими.
 
Сьогодні, коли я пишу ці рядки, є неділя 15 вересня. Цей день в Конституції України у ст. 96 відмічений як день подачі ПРОЕКТУ ЗАКОНУ УКРАЇНИ ПРО ДЕРЖАВНИЙ БЮДЖЕТ на наступний плановий рік.
(Стаття 96. Державний бюджет України затверджується щорічно Верховною Радою України на період з 1 січня по 31 грудня, а за особливих обставин - на інший період.
     Кабінет Міністрів України не пізніше 15 вересня кожного року подає до Верховної Ради України проект закону про Державний бюджет України на наступний рік. Разом із проектом закону подається доповідь про хід виконання Державного бюджету України поточного року.

 
Бюджетний кодекс України та Регламент Верховної Ради уточнює цей термін, що якщо ця дата (15 вересня) припадає на вихідні дні, то проект бюджету повинен бути поданий у перший день пленарного засідання ВР після цієї дати, тобто у цьому році - у вівторок 17 вересня.
 
Треба відзначити, що щорічно Кабінет Міністрів цю конституційну вимогу виконує. Слід сподіватись, що і в цьому році у цей вівторок ми почуємо, що КМ України передав до ВР України проект Закону України «Про Державний бюджет України на 2014 р.».
 
Але саме цікавий процес настає після цього. Я хотів би дуже помилитись, але чомусь переконаний, що відразу десь із 16-17 вересня Голова ВР пан Рибак видасть незаконне розпорядження про повернення цього проекту держбюджету назад до КМ для доопрацювання. Питання полягає тільки в тому – яку причину він придумає.
 
Попередній Голова ВР України пан Литвин придумував три роки підряд причини по яких віддавав незаконні розпорядження за повернення проекту:
-
2010 р. проект ЗУ «Про Державний бюджет України на 2011 р.» - за причиною розробки за старим Податковим кодексом. Новий податковий кодекс був прийнятий лише 18 листопада 2010 р.);
- 2011 р. проект ЗУ «Про Державний бюджет України на 2012 р.» - через неврахування пропозицій Президента;
- 2012 р. проект ЗУ «Про Державний бюджету України на 2013 р. « - через відсутність ціни на газ.
Чому я відзначаю НЕЗАКОННІСТЬ даних розпоряджень? Та тому, що два Закони України, а це Бюджетний кодекс України і Регламент ВР України, визначають процедуру подальшого просування проекту бюджету – на протязі 5 днів Міністр фінансів ПРЕДСТАВЛЯЄ проект Державного бюджету України на пленарному засіданні ВР України. Голова комітету ВР до питань відання якого віднесено бюджетну політику (а це бюджетний комітет) робить співдоповідь про відповідність проекту бюджету:
Стаття 154. Представлення проекту закону про Державний бюджет
України на наступний рік Верховній Раді
1. Проект закону про Державний бюджет України на наступний рік Верховній Раді представляє на її пленарному засіданні Міністр фінансів України не пізніше ніж через п'ять днів з дня подання його Кабінетом Міністрів України до Верховної Ради.
2. Від комітету, до предмета відання якого належать питання бюджету, з доповіддю щодо відповідності проекту закону про Державний бюджет України на наступний рік Основним напрямам бюджетної політики на наступний бюджетний період та вимогам Бюджетного кодексу України (2542-14) виступає голова комітету.
3. Представлення проекту закону про Державний бюджет України на наступний рік проводиться за процедурою повного обговорення (стаття 30 цього Регламенту).
4. За результатами обговорення проекту закону про Державний бюджет України на наступний рік Верховна Рада може прийняти рішення про схвалення і прийняття його до розгляду або рішення про його відхилення у разі:
1) внесення проекту закону про Державний бюджет України на наступний рік без подання всіх документів, передбачених Бюджетним кодексом України (2542-14);
2) невідповідності проекту закону про Державний бюджет України на наступний рік Основним напрямам бюджетної політики на наступний бюджетний період;
3) невідповідності проекту закону про Державний бюджет України на наступний рік вимогам складання проекту Державного бюджету України, встановленим Бюджетним кодексом України (2542-14).
5. У разі відхилення Верховною Радою проекту закону про Державний бюджет України на наступний рік Кабінет Міністрів України зобов'язаний у 7-денний строк з дня набрання чинності рішенням про його відхилення подати до Верховної Ради проект закону про Державний бюджет України на наступний рік для його повторного представлення з урахуванням пропозицій Верховної Ради або обґрунтуванням їх відхилення.

Ще один вагомий крок повинен бути зроблено – це опублікування цього проекту в газетах «Урядовий кур’єр» і «Голос України». Я завжди дивувався, чому Литвин так щорічно поступав. Адже я не думаю, що він не знав цієї статті Регламенту чи аналогічної статті із Бюджетного кодексу. І тільки в цьому році причина стала більше, ніж зрозумілою. На цю дату ще немає цього документу і немає що опубліковувати. Сам закон в кількості як мінімум 15, а той всі 40-50 статей, а весь із додатками повинен бути документ на сторінок 600-800 машинописного тексту.
 
І в цьому році деякі ЗМІ описали процедуру затвердження проекту ЗУ «Про Державний бюджет України на 2014 р.» на засіданні КМ України від 11 вересня. Коли жоден міністр ще не бачив цього документу і сам міністр фінансів прийшов на засідання уряду без цього документу. Але Постанова КМ України про затвердження проекту бюджету вийшла. Інформації повідомлялись переважно такого змісту:
«По словам собеседника, в среду на заседании правительства проект госбюджета фактически не рассматривался, так как ни один из министров не смог ознакомиться с документом.
«Даже у Министра финансов Юрия Колобова его не было в руках. В правительстве сейчас нет никакого готового документа проекта бюджета», – отмечает источник.»
13 вересня у Клубі Кабінету Міністрів України відбулися пряма телефонна лінія та брифінг для представників засобів масової інформації. Називались цілий ряд добрих побажань, але жодної цифри із проекту держбюджету не називається. Ось я піднімаю ряд інформацій із повідомлень і всі вони звучать:
Бюджет наступного року буде збалансованим, головна мета якого забезпечити стабільність державних фінансів та завдання економічного розвитку і соціального захисту громадян.
Називаються окремі показники, які слід віднести до показників бюджетної резолюції (Основні напрями бюджетної політики України на наступний рік) та плану економічного і соціального розвитку. Які в цьому році не були затверджені. Тому і робляться такі спроби апробувати їх публічно.
 
Знову ж закони України прописують: (Регламент ВР України):
Стаття 152. Визначення Основних напрямів бюджетної політики на наступний бюджетний період
1. Проект Основних напрямів бюджетної політики на наступний бюджетний період схвалюється Кабінетом Міністрів України не пізніше 1 квітня року, що передує плановому, та у триденний строк подається до Верховної Ради.
2. Процес визначення Основних напрямів бюджетної політики на наступний бюджетний період у Верховній Раді здійснюється з урахуванням поданого Кабінетом Міністрів України річного звіту про виконання закону про Державний бюджет України за попередній бюджетний період.
3. Народні депутати, комітети розробляють свої пропозиції до проекту Основних напрямів бюджетної політики на наступний бюджетний період і подають їх до комітету, до предмета відання якого належать питання бюджету, до 15 квітня року, що передує плановому, але не пізніше ніж за 15 днів до дня розгляду питання на пленарному засіданні Верховної Ради.
В цьому році, як не прикро, такого питання НЕ ЗАТВЕРДИЛИ. Тому зараз при розмовах за бюджет ведеться мова за ВВП, за інфляцію, за ріст зарплати – і все у відносних показниках, тобто у відсотках. Дуже мало називається абсолютних величин.
 
І, здається, що простіше як назвати основні показники бюджету. Адже там вже у першій статті буде звучати:
Стаття 1. Визначити на 2013 рік:
доходи Державного бюджету України у сумі 362.830.144,1 тис. гривень, у тому числі доходи загального фонду Державного бюджету України - у сумі 315.224.383,6 тис. гривень та доходи спеціального фонду Державного бюджету України - у сумі 47.605.760,5 тис. гривень, згідно з додатком № 1 до цього Закону;
видатки Державного бюджету України у сумі 412.060.560,7 тис. гривень, у тому числі видатки загального фонду Державного бюджету України - у сумі 363.629.669,8 тис. гривень та видатки спеціального фонду Державного бюджету України - у сумі 48.430.890,9 тис. гривень;

До речі, колись доходи визначались або встановлювались, а видатки все ж ЗАТВЕРДЖУВАЛИСЬ. А тепер все визначається, що не обов’язково і виконувати. Дрібниці, а мають велику різницю в реальності.
Далі вже можна коментувати розподіл цього бюджету. Не буде в цьому законі у жодній статті ні показників зведеного бюджету України, ні рівня інфляції ні курсу валют. І нам хотілось би побачити хоч деякі показники бюджету, зразок якоїсь статті бюджетного закону.
 
Прикро, що Держава почала з року в рік знижувати основні параметри державних досягнень. Адже вже цей 2013 р. визначений меншими доходами держбюджету, ніж були визначені торік. І ці показники вже хочуть зменшувати, тобто проводити секвестр бюджету. Очевидно, що показники бюджету наступного року вже будуть меншими за цьогорічні. А це вже веде прямо до погіршення життя населення. Та й так, вже ті показники, які озвучені прямо свідчать про погіршення ситуації. Адже названий ріст зарплати на 3 відсотки із десятими, а рівень інфляції на 8 %. Тобто вже планується погіршення на 5 % тільки в доходах громадян.
 
Отже чекаємо вівторка 17 вересня і подальших рішень владних структур держави. А там же повинен пройти бюджетний процес у трьох читаннях. І всі вони мають точні конкретні дати, яких слід все ж дотримуватись. Якби все це проходило у відповідності законодавства, то не було б такого ганебного стану із виконаннями бюджетів на протязі року. Як це було торік, чи є в цьому році. Адже смішно порівнювати досягнення влади, що у серпні 2008 р. уряд Тимошенко зібрав у загальний фонд державного бюджету 21,6 млрд грн., а уряд Азарова після «подолання руїни» в серпні 2013 р. зібрав тільки 21,3 млрд грн..
 
Отже, на протязі п’яти днів після вівторка очікуємо ПРЕДСТАВЛЕННЯ проекту Закону України «Про Державний бюджет України на 2014 р.» і далі прийняття його ВР до розгляду чи повернення до КМ на доопрацювання. Для повторного внесення закон виділяє тільки 7 днів. А потім до 1 жовтня (6 жовтня після повторного подання) депутати обговорюють його і подають до бюджетного комітету свої пропозиції. Після 1 жовтня (6 жовтня після повторного подання) прийняття пропозицій припиняється, з тим щоб до 15 жовтня (20 жовтня) бюджетний комітет встигнув їх розглянути і виробити пропозиції пленарному засіданні щодо врахування або відхилення тих пропозицій.
© dobryj51 [15.09.2013] | Переглядів: 4957

2 3 4 5
 Рейтинг: 44.7/32

Коментарі доступні тільки зареєстрованим -> Увійти через Facebook



programming by smike
Адміністрація: [email protected]
© 2007-2024 durdom.in.ua
Адміністрація сайту не несе відповідальності за
зміст матеріалів, розміщених користувачами.

Вхід через Facebook