для старих юзерів
пам’ятати
[uk] ru

ЗВІТ НАСЕЛЕННЯ ПРО ЖИТТЯ КРАЇНИ ЗА ЧАС ПРАВЛІННЯ УРЯДУ ПАПЕРЕДНІКОВ


ЗВІТ НАСЕЛЕННЯ ПРО ЖИТТЯ КРАЇНИ ЗА ЧАС  ПРАВЛІННЯ УРЯДУ ПАПЕРЕДНІКОВ
В Україні часто змінюються уряди. Приходять вони у владні кабінети завжди пафосно, широко освітлюються в ЗМІ. Описуються якісь очікування в покращенні роботи їх і життя країни. Але їх відставка проходить тихо і непомітно. Немає у нас і практики заслуховування звіту про виконання покладених обов’язків, немає у нас і практики озвучування програми діяльності новопризначеного уряду.
 
Ось зараз ми переживаємо чергову ротацію уряду. Оприлюднені укази Президента про відставку попереднього уряду і вже публікуються укази про призначення нового складу уряду. Але звітності ні міністрів окремо, ні уряду в цілому, не чути. Цікаво було би почути звіт міністра, що він прийняв міністерство у такому стані, за свою каденцію він зробив то-то і залишає міністерство у такому стані. Але в цьому плані традиційно у нас мертва тиша.
 
Але як говорив класик, що кожна епоха має своїх літописців і немає нічого таємного, що згодом не стане явним. А тим більше у країні є Державний комітет статистики і він при всіх коливаннях політичного і економічного життя свою справу робить. Тобто регулярно фіксує життя країни і населення за своєю методикою у якихось показниках. Нехай будуть там якісь ретуші, прикрашення, в якійсь мірі маніпулювання цифрами, але в динаміці, в якомусь ряді показників і вони будуть характеризувати стан, динаміку змін, а в кінцевому підсумку – якусь ефективність.
 
Крім того, кожне міністерство та відомство мають свої офіційні сайти на яких працівники відображають зміни, якісь підсумки, що характеризують їх діяльність. Оскільки система все ж таки має певну цілісність і характеризує щось одне ціле, то можна і робити підсумки і виводити висновки. І тут для аналітика, який розуміє зміст тих показників, легко виводити висновки. Ось взяти аналіз виконання бюджету, то тут можна брати показники виконання податкових доходів у органах податкової адміністрації, а вони повинні будуть дублюватись в органах державного казначейства та фінансових управліннях. Звичайно, в умовах політичного протистояння багато хто хоче прикрасити стан, знайти якісь відносні показники, які би свідчили про успіх, ефект. Разом з тим є абсолютні показники, які дають певні уявлення про стан справ.
 
Але давайте від філософських роздумів перейдемо до аналізу фінансового стану держави Україна, стану, який залишає уряд папередніков, тобто стан, який приймає уряд, звичайно, покращувачів.
 
Отже, тепер вже уряд Азарова як нинішній уряд папередніков прийняв Україну в 2010 році після кризового року 2009 р. Наша статистика зафіксувала основні макропоказники за 2009 р. в таких характеристиках. Спад економічного виробництва склав 14,8 %, порівняно із попереднім роком. Тобто, якщо за 2008 р. було вироблено номінального ВВП 948 млрд грн, або це складало 74,2 % від рівня 1990 р. То в 2009 р. ВВП становив тільки 914 млрд грн або тільки 63,0 % від рівня 1990 р.
 
Хочеться тут підкреслити такі особливості. Ми всі пам’ятаємо безперервну критику Ющенка за той спад виробництва і постійні його порівняння до сусідніх країн. Звичайно, як політику ті порівняння не піддаються сприйняттю спеціалістами. Тому, що в дійсності, скажімо виробництво ВВП у РФ за 2009 р. склало тільки 73,6 % від виробництва за 2008 р. Це в абсолютних цифрах виглядає, що із виробництва ВВП в 2008 р. 1661 млрд дол. це виробництво знизилось до 1222 млрд дол., або спад склав 26,4 %. Підкреслимо, що в Україні спад склав тільки 14,8 %.
 
Але і при такій кризі державний бюджет було виконано за доходами 225 млрд грн, а видатками – 245 млрд грн при дефіциті менше як 20 млрд грн. Нагадаємо, що призначені доходи при затвердженні того бюджету становили 232 млрд грн. І в таких кризових умовах, ці доходи зусиллями Ющенка та ВР України були збільшені до 252 млрд грн. Бюджетний менеджмент країни і в таких умовах виконав свою роль. Бюджетного зриву не відбулось. Хоч, звичайно, напруження було, особливо при постійному протистоянні президента та ВР з однієї сторони та урядом з іншої.
 
Станом на 31 грудня 2009 р. золотовалютні резерви НБУ становили 26,5 млрд дол., державний борг України складав 301,5 млрд грн або 37,7 млрд дол.. Порівняно із 2008 роком ЗВР знизились на 5,0 млрд дол., а державний борг зріс на 112,1 млрд грн або на 13,1 млрд дол..
 
Отже, таку Україну прийняв уряд Азарова в 2010 р. Треба відмітити, що початок своєї діяльності уряд подавав надії для населення. Ми пам’ятаємо, що під час  виборів президента обіцяли дуже швидко (вже до лютого) прийняти бюджет, інші закони. Такий бюджет на 2010 р. був прийнятий тільки 27 квітня. Показники бюджету обнадіювали на вагоме покращення. Так у бюджеті були закладені доходи 267 млрд грн, а видатки 324 млрд грн, піднімались всі соціальні стандарти.
 
Але раптом вже із червня 2010 р. ВР доходи держбюджету зменшила до 252 млрд грн, а видатки до 305 млрд грн. В підсумку за рік, державний бюджет виконали із доходами 240 млрд грн, а видатками 303 млрд грн. Ріст реального економічного виробництва до попереднього року склав 4,1 %, в номінальному значенні він склав 1086 млрд грн.
 
Вже станом на 31 грудня 2010 р. золотовалютні резерви становили 34,6 млрд дол., а державний борг України – 432,2 млрд грн або 54,3 млрд дол.. Тобто, золотовалютні резерви зросли на 8,1 млрд дол., а державний борг зріс на 130,7 млрд грн або на 16,6 млрд дол..
 
За 2011 р. фінансовий стан України зафіксований у показниках:
ВВП (номінальний) – 1316 млрд грн (5,2 % приросту до 2010 р.);
Доходи державного бюджету – 314,6 млрд грн (30,7 % приросту до 2010 р.);
Золотовалютні резерви НБУ – 31.8 млрд дол.;
Державний борг – 473,1 млрд грн або 59,2 млрд дол..
 
На час відставки уряду Азарова в листопаді 2012 р. фінансовий стан держави характеризується такими показниками:
 
ВВП України за 3 квартали 2012 р. – 1090 млрд грн (при річному плані 1500 млрд грн);
Доходи державного бюджету за січень-жовтень 2012 р. – 273,5 млрд грн (при річному призначенні 372 млрд грн);
Золотовалютні резерви НБУ – 25.3 млрд дол.;
Державний борг України – 62,7 млрд дол. або 501,4 млрд грн.
 
Я навів сухі чисті показники стану фінансового стану України за час роботи папередніков нинішнього складу уряду Азарова. Отже уряд Азарова в 2010-2012 рр. в якості папередніка уряду Азарова складу грудня 2012 р. спромігся змінити:
 
- обсяг ВВП номінального зріс із 914 млрд грн до 1090 млрд грн (за три кв. 2012 р. при плані 1500 млрд грн);
- обсяг реального ВВП порівняно із 1990 р. становить 69,2 % проти 74,2 % за 2008 р. і 63,3 % за 2009 р.);
- золотовалютні резерви складають 25,3 млрд дол. проти 26,5 млрд дол. в грудні 2009 р.);
- державний борг становить 62,7 млрд дол. (501,4 млрд грн) проти 37,7 млрд дол. у грудні 2009 р. (301,5 млрд грн).
 
Таку Україну прийняв новий уряд Азарова. Уряд папереднього Азарова заклав на 2013 р. прогнозований ВВП на рівні 1687,8 млрд грн. До державного бюджету повинні мобілізувати 361,5 млрд грн доходів, що менше на 10.8 млрд грн доходів бюджету на 2012 р. Також заплановані державні запозичення в сумі 135 млрд грн.
 
Це так складаються показники діяльності урядів у державний фінансах. А як же виглядають зміни у соціальних показниках життя населення. В Україні так складається, що виключення із ряду аналізу депутатів і вищого рангу чиновників то все там залежить від рівня мінімальної пенсії і мінімальної зарплати. Так складається, що все життя населення лежить у прямій залежності від даних цифр. Так ось зміни ці становили:
2009 р.: мінімальна пенсія – 498 грн із січня зросла до 573 грн із жовтня (ріст 115 %);
Мінімальна зарплата – 605 грн із січня – 744 із листопада (ріст 123 %);
2010 р.: мінімальна пенсія – 695 грн із січня – 734 грн із грудня (ріст 105 %);
Мінімальна зарплата – 744 грн із січня – 922 грн із грудня (123 %);
2011 р. мінімальна пенсія – 750 грн із січня – 784 грн із грудня (ріст 104 %;
Мінімальна зарплата – 941 грн із січня – 1004 грн із грудня (ріст 106 %);
2012 р. мінімальна пенсія – 822 грн із січня – 884 грн із грудня (ріст107 %;
Мінімальна зарплата 1073 грн із січня – 1134 грн із грудня (ріст 105 %).
 
Відомі ці показники на 2013 р., де щоквартальне зростання мінімальних значень пенсій і зарплат затверджені тільки січневі показники і на грудень. Так мінімальна пенсія буде становити із січня – 894 грн, а з грудня – 949 грн. Мінімальна зарплата із 1147 грн у січні зросте до 1218 грн у грудні. Ось таке покращення нам приготував попередній уряд і буде виконувати нинішній.
 
Підводячи підсумки вище зібраного і викладеного матеріалу наочно видно, що за ці останні роки роботи урядів папередніков і продовжувачів ситуації в країні не покращили. Виробництво ВВП країни із найвищого рівня 74 % від показника 1990 р. за 2008 р. знизилось і ми ніяк не можемо вийти, навіть, на цей показник.
 
Золотовалютні резерви зменшились до критичного рівня і становлять біля 25 млрд дол.. А це ж не просто золото чи готівка валюти. Там велика доля чистих паперів, які, практично нереально перевести у гроші.
 
І саме страшніше, що у нас дуже росте державний борг. Заспокоєння уряду, що він становить тільки 38-40 % від ВВП не може бути заспокійливим. Треба брати за основу не відношення державного боргу (нинішній 501 млрд грн) до номінального ВВП (скажімо торішнього 1316 млрд грн). Треба мати на увазі, що нинішні 1300 млрд грн номінального ВВП – це є 690 млрд грн у цінах 2007 р., коли ми мали 720 млрд грн ВВП. А борг у 63 млрд дол. він є боргом реальним і відносні показники не заспокоюють розуміння віртуального ВВП.
 
Отже такі відправні точки отримав нинішній склад уряду Азарова від свого папередніка уряду Азарова. Дивлячись на таку динаміку змін показників все ж потрібно вже на кінець робити висновки і братись виправляти ситуацію. Інакше вона (та динаміка) призведе до незворотніх процесів. Якщо вже не призвела.
 
Розуміючи потенціал влади є великий сумнів у спроможності її покращити цей стан. Але хочеться жити надією на краще майбутнє. Не хочеться, щоб країна повторила шлях 90-х років з інфляцією під 1300 %.
© dobryj51 [27.12.2012] | Переглядів: 2595

2 3 4 5
 Рейтинг: 46.1/39

Коментарі доступні тільки зареєстрованим -> Увійти через Facebook



programming by smike
Адміністрація: [email protected]
© 2007-2024 durdom.in.ua
Адміністрація сайту не несе відповідальності за
зміст матеріалів, розміщених користувачами.

Вхід через Facebook