Картина дня за 23-04-2008. Ситуація навколо впровадження зовнішнього тестування випускників шкіл

Події:

• 23.04.2008 22.04.08 Відбулося зовнішнє незалежне тестування з української мови і літератури. Тест складали 460 282 учасники ЗНО з 512 000 зареєстрованих, що склало 92% від кількості зареєстрованих.
 
• 23.04.2008 Відбулося розширене засідання уряду з питань введення загального тестування абітурієнтів для вступу у вищі навчальні заклади.
 
• 23.04.2008 Відбулась прес-конференція громадських організацій (ОПОРА, Комітет виборців України, Центр тестових технологій) – учасників загальнонаціональної кампанії спостереження за зовнішнім незалежним оцінюванням.
 
Позиції:
 
Український центр оцінювання якості освіти (УЦОЯО)
 
• На думку представників центру, втілення таких інноваційного процесу, як незалежне оцінювання має зіткнутися з певною кількістю помилок, тощо. Але це не може бути причиною сумнівів у доцільності його проведення.
 
О. Онаць, голова асоціації директорів шкіл
 
• "Зовнішнє незалежне тестування - це одна з найпрогресивніших та найефективніших систем оцінювання знань випускників шкіл. Це допоможе посилити співпрацю шкіл з вузами. Зараз ми поступово долаємо систему, коли школи зі своїми випускними іспитами були фактично відірвані від вступних іспитів у вузах, сенс у державній підсумковій атестації відпадає".
 
Вакарчук І. О., Міністр освіти і науки України
 
• "Впровадження зовнішнього тестування допоможе уникнути корупції у вузах при складанні вступних іспитів. ЗНО поєднує в собі елементи як вступних іспитів до вузу, так і шкільних випускних іспитів". Зазначив, що залишився задоволеним результатами проведеного зовнішнього тестування з української мови та літератури.
 
Доній О.С., Фракція Блоку Наша Україна-Народна Самооборона
 
• "Дуже шкода, але міністерство не спромоглося за декілька місяців підготувати і внести відповідні зміни до законодавства і внести необхідний законопроект на розгляд парламенту. Це не технічна проблема, це проблема відношення виконавчої влади до законодавчої. Міністерство повинне усвідомити: якщо воно не виконує поставлені перед ним завдання, то рано чи пізно виникне питання про відповідність міністра утворення ним посади"
 
Полохало В.І., Фракція Блоку Юлії Тимошенко
 
• Відзначив, що, зокрема, в законах про середню освіту і про вищу освіту ніде немає такого терміну як "незалежне зовнішнє тестування". "Раніше можливість здачі незалежних тестів розглядалася як альтернативний варіант для вступу до вузів, тоді як зараз Міністерство освіти своїм наказом призначило його обов'язковим. Виходить, що державний атестат про середню освіту повністю втрачає своє значення, а має тільки сертифікат про проходження тестів". Відзначив, що таке положення суперечить Конституції України.
 
Оробець Л.Ю., Фракція Блоку Наша Україна-Народна Самооборона
 
• "... для переважної більшості абітурієнтів тестування є винятковим шансом вступити до вищого навчального закладу безкоштовно, за знаннями". Зазначила, що питання так званої незаконності тестування є гіпертрофованим "Парламентський комітет з питань науки і освіти ще в лютому рекомендував уряду невідкладно підготувати і внести в установленому порядку на розгляд парламенту відповідні зміни в освітнє законодавство. Втім, навряд чи варто звинувачувати уряд в тому, що він пішов шляхом наказів і постанов, - парламентську трибуну у той час уперто блокували, у тому числі і автори проекту постанови, якою представники ПР сьогодні намагаються нововведення скасувати".
 
Тимошенко Ю.В., Прем'єр-міністр України
 
• Застерегла, щоб незалежне зовнішнє тестування випускників не завдало шкоди абітурієнтам. Зазначила, що "в залежності від того, скільки дітей пройшли тестування і скільки з них отримали достатню кількість балів для вступу до вузів уряд ухвалюватиме рішення щодо НЗО". "Зовнішнє тестування – це найкращий шлях, який обрала держава для покращення системи освіти в Україні. Уряд цього року за для проведення зовнішнього тестування зробив гігантський крок". Зазначила, що уряд напрацює зміни до закону про освіту "щоб забезпечити законність проведення зовнішнього тестування і до початку засідань ВР всі необхідні напрацювання будуть внесені до ВР".
 
Відзначила, що критика з боку О.Донія "є обґрунтованою".
 
Литвин В.М., Фракція Блоку Литвина
 
• "... нехай тестування під час вступу до вищого навчального закладу здійснюють «сторонні люди», але це має бути програма, яка визначить здібних студентів, які вміють мислити та розвиватися, щоб кожен вищий навчальний заклад не втратив свого студента. Тести університет повинен розробляти самостійно, зважаючи на свою специфіку та своє бачення оцінювання знань."
 
Ющенко В.А., Президент України
 
• Вважає, що запровадження незалежного тестування дасть змогу подолати корупцію у вищій школі, "замінити конкурс гаманців на конкурс знань". Наголосив на неприпустимості політизації питання НЗО. "Україна – це держава, де майстерно створюються кризи навіть на тих питаннях, де криз не повинно бути. У нас план по кризах іде." Закликав "не чіпати той проект, над яким працюють вже більше трьох років не один уряд, а багато, не один міністр, а багато".

Експертна думка:

 
Гевко А., Громадянська мережа ОПОРА
 
• "Протягом останніх декількох днів країні було доведено, що навіть аполітичне питання реформування освітянської галузі може набути політичного забарвлення.
 
Після успішного проведення організаційної частини першого тесту з української мови та літератури, головою парламентського комітету з питань освіти та науки В. Полохалом на засіданні Кабміну була озвучена позиція щодо незаконності ЗНО, хоча саме цей комітет міг забезпечити законодавче підґрунтя для тестування. Втім, не зважаючи на першочерговість законодавчих змін, підготовка Проекту Закону була переадресована Кабміну. Така позиція законотворців є безвідповідальною щодо 512 тисяч українських випускників. Також занепокоєння викликає питання долучення ВНЗ до укладання тестових завдань, що загалом може дискредитувати систему ЗНО, яка базується на принципах відповідності базовій середній освіті. ЗНО в Україні повинно залишатися обов’язковим і загальним, інакше його ідея буде дискредитована. А ВНЗ необхідно визнати, що вони зацікавлені в якісному рівні студентів та незаангажованому принципі їх зарахування".
 
Торопова А., «Центр тестових технологій і моніторингу якості освіти»
 
• Представила результати опитування щодо ступеню поінформованості та рівня підготовки учнів та вчителів до зовнішнього оцінювання 2008 року, проведеного Центром тестових технологій в березні-квітні. Рівень знань цільових груп про ЗНО виявився вищим за середній, а найбільш важливим під час підготовки до зовнішнього оцінювання респонденти вважають засвоєння матеріалу шкільного курсу (67.5 % учнів та 89.8 % вчителів відповідно). Втім, як учні, так і вчителі наголошують на важливості надання інформації щодо ЗНО завчасно, у доступній формі та у повному обсязі.
 
www.gart.org.ua

(23.04.2008 19:46:33) durdom.in.ua