Картина дня за 15-04-2008. Ситуація навколо створення ТСК з внесення змін до Конституці
Події:• 15.04.2008 Міністр юстиції М. Оніщук заявив, що у разі недосягнення політичними лідерами консенсусу стосовно нової редакції Конституції, в Україні буде доцільним провести конституційний референдум, який матиме консультативний характер.
• 15.04.2008 Президент України В. Ющенко застеріг політичні сили від внесення змін до Конституції за сценарієм 2004 р.
• 15.04.2008 Фракція БЮТ заявила, що поки що не пропонуватиме на розгляд ВР питання про створення ТСК з внесення змін до Конституції.
Позиції:
Ющенко В. А., Президент України
• Закликав політичні сили не допустити сценарію 2004 р., за яким були внесені зміни до Конституції. Зміни до нинішньої Конституції торкаються абсолютно всіх її розділів, зокрема щодо проблем в реалізації прав і свобод, що гарантовані громадянам Конституцією, проблем судової гілки влади, взаємодії між гілками влади. "Мова йде про оновлення Конституції".
Після того, як Президент внесе Конституцію із напрацьованими змінами до парламенту, в ньому буде створено конституційну комісію, що опрацює дані зміни і запропонує свої. Після цього зміни мають бути схвалені ВР.
Не виключає того, що при внесенні змін до Конституції буде передбачено запровадження двопалатного парламенту. Двопалатний парламент, має забезпечити представництво територій, про що дуже часто і багато говориться.
За те, щоб процес внесення змін до Конституції був публічним. Всі багато говорять про консолідацію, а діюча система її забезпечити не може. Внесення таких змін підтримали практично всі політичні сили. Була домовленість, що своє конституційне право на внесення змін до Конституції він «хотів би використати виключно колегіально: я запросив до круглого столу – до Національної ради – всі політичні сили, громадськість, правоохоронні органи…». Ця Рада була покликана сформулювати концепцію змін, а потім і сам законопроект.
Оніщук М.В., Міністр юстиції
• "Настрої, які сьогодні панували в залі, говорять про те, що БЮТ схиляється до внесення проекту з парламентською формою правління, за якою президент би обирався у парламенті"
Таку формулу не підтримує президент і фракція НУ-НС. У випадку, якщо політичні сили, що входять до коаліції, не дійдуть консенсусу, якою має бути Конституція, "арбітром може виступити народ, і цілком доречним може проведення консультативного референдуму щодо основних положень Конституції". "Якщо і це з якихось мотивів не спрацює, то відповідно цей конституційний процес може відбуватися після парламентських виборів. Але я не думаю, що перспектива ухвалення оновленої Конституції на сьогодні є втраченою".
На консультативний референдум може бути винесено 10 ключових питань, відповіді на які мають дати українські громадяни.
Громадянам можна запропонувати визначитися щодо форми правління, повноважень Президента та прем‘єр-міністра тощо.
«Хтось повинен помирити українських політиків».
Ляпіна К. М, Фракція НУ-НС
• "Сьогодні у парламенті нема внесених проектів Конституції - ні 150-ма депутатами, ні Президентом. Педалюється питання про створення якоїсь комісії, яка невідомо над чим буде працювати. Оце нас турбує. Офіційна позиція нашої фракції чітка: ми просимо діяти виключно в межах чинної Конституції". "Коли буде внесено проект, парламент створить відповідну комісію, розгляне його, спеціальна комісія видасть узгоджене рішення, потім буде проведено референдум, бо народ не можна усувати від цієї процедури.
Єфремов О.С., Фракція Партії регіонів
• Партія регіонів не буде ініціювати створення тимчасової спеціальної Конституційної Комісії, але якщо коаліція виступить з такою пропозицією, то підтримає її.
«Ще на початку цього року наша фракція вирішила брати участь у створенні Тимчасової Спеціальної Конституційної Комісії. І це рішення не змінилося. Ми справді візьмемо участь у цьому процесі, якщо коаліція розпочне його. Без ініціативи коаліції нема сенсу і нема перспективи для втілення в життя ідеї ТСКК».
«У процесі роботи над змінами до Конституції будь-які варіанти цих змін будуть можливими, якщо буде знайдено консенсус політичних сил і коаліції, і опозиції».
Експертна думка:
Карасьов В.Ю., Національний інститут глобальних стратегій.
• Зрозуміло, що головною метою створення парламентської конституційної комісії є створення противаги президентській конституційній раді й обмеження ролі Президента у процесі конституційних змін. Парламентарі намагаються убезпечити себе від проведення конституційного референдуму. Крім цього, парламент як інститут влади намагається включити себе в конституційний процес, перетворити конституційний процес на парламентсько-президентський, а не президентсько-парламентський.
У разі, якщо референдум з приводу Конституції таки буде проголошено, Верховна Рада за допомогою конституційної комісії зможе запропонувати альтернативу президентському проекту Конституції.
Президент може намагатися завадити Верховній Раді створити конституційну комісію, але якщо БЮТ та ПР прийняли рішення її створити, то перешкодити цьому буде майже неможливо. БЮТ про всяк випадок страхується, раптом щось трапиться з прем’єрством Тимошенко. Адже можна буде переорієнтувати свою діяльність на парламентську конституційну комісію й таким чином тиснути на Президента.
Мусіяка В.Л., Український форум
• Депутатам вдасться створити парламентську конституційну комісію, вона буде діяти. Президент ставитиме палиці в колеса її створенню, адже вона заважатиме реалізації його власних конституційних планів. Створення конституційної комісії у Верховній Раді є розумним і вдалим ходом. Мене тільки дивує, чому депутати так довго тягнули з цим кроком? У парламентської комісії є дуже багато роботи, є повернені з Конституційного Суду проекти конституційних змін, над якими треба працювати. До того ж, парламентська комісія за своїм статусом буде прирівняна до парламентського комітету, а це дає їй багато повноважень, наприклад, розробка й направлення на голосування свого проекту конституційних змін. Крім цього, парламентська комісія може розглянути й той законопроект, який направить до парламенту Президент.
Медведєв О., радник Прем’єр-міністра
• Президент має почути думку інших політичних сил. Перспективи ухвалення Конституції без участі парламенту на референдумі не існує. Проведення такого референдуму технологічно можливе. Але за всіма наявними соціологічними даними він не зможе його виграти, не зможе провести свій варіант Конституції через референдум без погодження з іншими ключовими політичними силами – БЮТ і Партії регіонів. Такий референдум просто перетвориться на референдум довіри Президентові.
Навіть якщо об’єднаються “Наша Україна” з БЮТ і проводитимуть його разом, то навіть у такому разі громадська підтримка й відповідно його легітимізація буде недостатньою, щоб говорити про Конституцію як довготривалий проект. Конституція, прийнята без участі Партії регіонів, буде неповноцінною. А прийнята без Партії регіонів та БЮТ тим більше буде неповноцінною.
Тому, якщо ми хочемо отримати стабільну Конституцію, яку поважатимуть усі політичні сили і які після зміни конфігурації влади не вимагатимуть її переписування, то це та Конституція, яка стане спільним продуктом Верховної Ради та Президента.
Коліушко І., політолог
• Спосіб, у який Президент почав конституційну реформу, є безперспективним з точки зору поліпшення Конституції.
Величезне значення має технологія прийняття Конституції. Щоб вона була дієвою, не має бути сумнівів у її легітимності. А те, як сьогодні про це говорить президентський Секретаріат і те, як вони зарядили цю кампанію, свідчить: вона не має шансу на прийняття.
Якщо Президент таки внесе проект Конституції в парламент, там одразу ж створять тимчасову Конституційну комісію, вона візьме цей проект, перепише його як схоче, проголосує за нього – і вся інтрига.
Теоретично ми можемо отримати Конституцію ще до виборів. Але практично цього не відбудеться. Швидше за все, змін найближчим часом не відбудеться. Референдум – це катастрофа. Він справді стане референдумом довіри Президентові... Одна частина України проголосує “за”, інша не проголосує... Одна частина визнаватиме Конституцію, друга не визнаватиме.
Якщо ми виносимо Конституцію на референдум, то величезне значення має, хто готує проект цього документа. Якщо це робить консультативно-дорадчий орган одного політика (навіть якщо це Президент), то в мене такий підхід викликає сумнів.
www.gart.org.ua
(15.04.2008 21:11:06) durdom.in.ua