Як жити в Криму в період окупації (погляд теоретика)


Як жити в Криму в період окупації (погляд теоретика) Продовжуючи тему правового поля в Криму...
 
Цей текст навів на роздуми щодо можливих наслідків для різних категорій осіб на території півострова Крим. Здається, в Криму будуть наступні категорії осіб, обсяг прав яких для органів, що здійснюють ефективний контроль над територією*, буде різним:
 
1) особи, які набудуть громадянства Російської Федерації, позбувшись при цьому громадянства України чи статусу особи без громадянства (для цього існує спеціальна процедура виходу; прийняття громадянства іншої держави недостатньо, а щодо тимчасово окупованих територій буде діяти спеціальне законодавче виключення). Я б сказала, що такий порядок речей може бути вигідним для осіб без громадянства (наприклад тих, хто в силу різних обставин не обміняв паспорт радянського зразка; або втратив документи і нічого не може довести...). Цього також прагнуть деякі палкі закохані в сильну Росію.
Для цих осіб все зрозуміло: вони користуватимуться повним обсягом прав, передбаченим для громадян Російської Федерації. Вони сподіваються на кращий соціальний захист, "сильну руку", кращу організацію всього... Їх право.
Вони нестимуть і повний обсяг обов"язків, що його покладено на громадян Російської Федерації (наприклад, служба у збройних силах, тривалість якої в РФ складає 12 місяців). Цікаво, що вже сьогодні представники ЄС повідомили, що громадяни, які зареєстровані та проживають в Криму, зможуть отримати візи до країн ЄС лише у консульских установах на території України. А отже росіяне, зарєєстровані в "місті слави російських моряків" не зможуть відвідати Амстердам - місто, де Петро І вчився кораблебудуванню.
Ця категорія погоджується на тимчасові складнощі перехідного періоду: незрозумілий розподіл повноважень органів влади, дві валюти, перебої з електропостачанням, перебільшення повноважень органами МВС, потребу перекваліфікації кадрів та їх переатестації (всіх кадрів, на всіх рівнях - все, що тим чи іншим боком стосується держави...вчителі, лікарі, органи соціального забезпечення, поштарі, військові, міліція, суди, прокуратура... а ще бухгалетрія, податкова, фінансові інспекції... а ще органи юстиції... все-все-все, що невтомно влазило в наші життя і вважає, що без нього життя прожити неможливо...)
 
2) Особи, які набудуть громадянства Російської Федерації та не відмовляться від громадянства України. Такі особи ніби сидітимуть на двох стільцях. З одного боку, для полегшення життя на території Криму, вони беруть на себе обов"язок дотримуватися законодавства РФ в Криму. Наявність російського паспорта полегшить спілкування із новоутвореними органами, що виконуватимуть роль органів влади. З іншого боку, у випадку перебування на території України їм легше буде звертатися до органів державної влади України, мати якісь привілеї, які безперечно існуватимуть для жителі окупованих територій. В довгостроковій перспективі це може призвести до зловживань правами саме під час перебування на території материкової України (як це буває з будь-якими привілеями...)
 
3) Особи, які відмовляться набувати громадянства Російської Федерації, але погодяться виконувати її законодавство в Криму. Таким особам буде важко. Адже опинившись на полі супротивника, вони будуть вимушені грати за його правилами. Вони визнаватимуться іноземцями. А отже, на них розповсюджуватиметься дія закону РФ про іноземних громадян. А це означає: отримати дозвіл на проживання, дозвіл на працевлаштування, неможливість брати участь у будь-якій політичній діяльності і т.д. Майнові права (наприклад, право власності, набуте за законодавством України) не повинні змінюватися, але ще треба довести, що "прво маєш" перед обличчям суворого російського закону... Наявність власності - не аргумент для проживання із порушенням правил перебування для іноземців...
Натомість, невиконання законів РФ може призвести до специфічних для іноземців видів відповідальності: видворення аж до заборони в"їзду. До речі, дозвіл на проживання видається за квотою. А що як не вистачить? Є виключення. Читайте закон.
Тож, люди десять разів подумають, перш ніж лишатися у такому статусі!
 
4) З моєї точки зору, найскладніша категорія осіб. Не знаю навіть, чи знайдуться сміливці? Громадяни України, які відмовляться набувати громадянства РФ і не погодяться виконувати законодавство РФ, наголошуючи на тому, що це окупаційна влада на території України, а отже - тут діють закони України.
Перспектив активного протесту в умовах, що склалися, небагато. Мало. Однак вони можливі. Звичайно, для виживання доведеться пристосовуватися до чогось і чимось поступатися, бо від того і власна безпека залежатиме. Наприклад, правила дорожнього руху: вони більш-менш схожі... А ось глобально... Такі особи можуть відмовитися реєструватися як іноземці ("я на території України!"), а отже до них почнуть застосовувати санкції... Доля таких людей може бути ДУЖЕ визначною в поверненні Криму. Не отримавши захисту своїх прав на території Криму вони можуть піти далі, до Європейського суду з прав людини... і там доводити факт окупації, заборони застосування до них тих чи інших норм, відсутності ефективного забезпечення прав, передбачених Європейською конвенцією з прав людини... Швидше за все, таких прецедентів не буде. Але якби були, то це було б серйозним кроком до юридично чистого повернення Криму.
 
Однак, незалежно від того, до якої категорії осіб потраплять ті чи інші громадяни, усі вони стикнуться зі схожими проблемами, породженими зміною правової реальності органами, які здійснюють ефективний контроль (і це дуже-дуже-дуже малий перелік...):
1) майнові:
- чи вважатимуть порядок набуття власності "правомірним" за законами окупуючої держави?
- чи існуватиме можливість закінчити процеси реєстрації прав власності, розпочаті до початку окупації?
- як працюватиме процедура відчуження, як уникнути зловживань?
- які категорії однозначно будуть "експропрійовані" чи відчужені на користь інших осіб органами, які здійснюють ефективний контроль?
2) інші цивільні:
- як бути, наприклад, з аліментами, якщо суб"єкти тепер перебувають "по різні боки адміністративного кордону"?
- чи гарантуватимуться майнові права спадкоємців, які перебувають на території материкової України, якщо спадкове майно перебуває на території Криму?
- як бути із укладанням чи розірванням шлюбу, якщо особи зареєстровані в різних адміністративних одиницях? Як іноземцям?
- як бути з процедурами усиновлення? Що буде з 4500 сиріт, які перебувають наразі в установах соціального захисту?
3) соціальні права:
- як бути з пенсіями, які нараховувалися за законодавством України? А що робити з тими пенсіонерами, які не схочуть змінювати громадянство?
- а як бути з іншими соціальними пільгами? Наприклад, виплати по народженню дитини в Україні здійснються на першу дитину протягом року, на другу - протягмо трьох, на третю і далі - протягом шести. Чи Росія бере не себе ці зобов"язання? А якщо ні, то як Україні виконати такі зобов"язання?
- право на працю. Особливо тих осіб, які працювали в державному секторі.
- права людей з особливим потребами. Я знаю, що наркозалежні та особи із ВІЧ - не завжди навіть співчуття викликають, але вже зараз їх позбавляють можливостей, які існували для них в Україні... І це бентежить.
4) культурні права:
- право на освіту своєю мовою? Ураховуючи всі ті численні повідомлення про, м"яко кажучи, неприхильне, а під час вороже ставлення до кримських татар та етнічних українців. Чого вартує лише повідомлення про закриття факультету української філології!!
- розвиток національних меншин, заборона дискримінації, притягнення до відповідальності за прояви такої - це все мало можливо...
5) і це ще я не торкалася економічних прав, зокрема в сфері ведення бізнесу...
 
Коротше кажучи, мій висновок такий: з огляду на те, що Росія не робить спроб ефективно врегулювати згадані проблеми (для людини, а не для держави), в Криму просто відкривається бездонна прірва для корупційних схем, махінацій, хабарництва, безправ"я слабкого і права сили...

Lidiya Kuzmenko (27.03.2014) durdom.in.ua