для старых юзеров
помнить
uk [ru]
Для полноценной работы сайта включите в вашем браузере поддержку JavaScript. В противном случае многие функции сайта будут недоступны.

Про Інгульськ

Про Інгульськ
В Україні триває процес декомунізації. До 21 лютого Верховна Рада має ухвалити нові назви для численних населених пунктів по всій Україні, в тому числі і двох обласних центрів - Кіровограда та Дніпропетровська.
 
Кіровоградська міськрада запропонувала на розгляд Верховної Ради сім варіантів нової назви міста - Інгульськ, Златопіль, Екзампей, Єлисаветград, Кропивницький, Козацький, Благомир.
Комітет Верховної Ради з місцевого самоврядування підтримав назву Інгульськ.
Назву Інгульськ також підтримав Український інститут національної пам'яті.
 
Зокрема, у своєму останньому інтерв'ю голова інституту Володимир В'ятрович каже наступне:
З інтерв'ю Володимира В'ятровича журналу «Країна»

- Чому не може бути назва Єлисаветград?
- Вона апелює до імперської історії. Ніби ці території ніколи не були Україною. Що це - Новоросія, і Росія принесла сюди цивілізацію. Першими проти таких назв виступили українські вояки, учасники теперішньої війни. У своїх зверненнях писали, як затримані російські розвідники говорили: це - "наша земля, наши звания, наши города". Але Кіровоград має давнішу історію Ще із XVI століття чи початку XVIІ-го. З Інгульської паланки Війська Запорозького. Ми на це опиралися. Більшість істориків та інтелектуалів цього міста підтримували назву Інгульськ.

Щодо цього висловлювання пана В'ятровича я маю кілька зауважень.
 
1) Те, що Новоросія і Росія принесли цивілізацію на землі теперішньої Кіровоградщини - казочка для бабусь, отруєних московським православ'ям. Освічені люди знають, що таке Дике поле, Військо Запорозьке Низове та Вольності Війська Запорозького.
 
2) "Українські вояки" - доволі широке поняття. Дійсно, проти назви Єлисаветград виступають і українські вояки, зокрема ГО "Бойове братство", "Правий сектор", командування 3-го окремого полку спецпризначення та представники козацтва.
Варто зауважити, що думки більшості кіровоградських вояків не знає ніхто, тому на мій погляд некоректно вживати щодо представників вищеназваних організацій всеохоплюючий термін "українські вояки".
Адже є і бійці, які мають іншу думку. Наприклад:

 
3) Російські солдати казали "ето наша зємля, наши званія, наши города" не лише про Кіровоград. Всі ми пам'ятаємо танки з написами "На Киев!" і "На Львов!". Відтак, я вважаю, що навіть якщо перейменувати Кіровоград на Бандерштат, північна Ымперія все одно на нього претендуватиме.
 
4) Найважливіше. Кіровоград не має стосунку до Інгульської паланки Війська Запорозького Низового. Інгульська паланка розташовувалась не біля Інгулу, котрий протікає через центр Кіровограда, а вздовж Інгульця, а це різні річки (Інгулець належить до басейну Дніпра, а Інгул - до басейну Південного Бугу). Кіровоград знаходиться північніше і західніше від території, що належала колись до Інгульської паланки, на території Бугогардівської паланки:

(червоним позначено фортецю Св. Єлизавети, що зараз знаходиться у центрі Кіровограда, зеленим підкреслено назви паланок Війська Запорозького Низового)
 
Я розумію, що пан Володимир як історик прагне історично обґрунтувати назву Інгульськ. Проте куди доречніше було би визнати її штучність. Новостворена назва, що походить від назви річки - це, звісно, певна натяжка. Але походження Кіровограда від Інгульської паланки - це обман. Звісно, я не хочу вважати пана Володимира брехуном. Я щиро сподіваюся, що він просто заплутався у географії. Адже Інгул та Інгулець протікають поруч і мають схожі назви (типове явище для мого краю, наприклад: річки Велика Вись і Мала Вись, місто Мала Виска і село Велика Виска). Проте, є люди (і я знаю кількох), яким достатньо авторитету пана Володимира для того, аби вірити його словам і не перевіряти їх. Відтак вони впевнені, що Кіровоград колись входив до земель Інгульської паланки. Так помилка одного поважного наукового діяча стає причиною хибних уявлень багатьох людей.
А тому прикро, що пан В'ятрович у аргументації присвоєння Кіровоградові назви Інгульськ опирається на "приналежність" території нинішнього Кіровограда до Інгульської паланки.
 
5) Щодо більшості істориків не можу сказати напевно. Адже знаю викладачів історичного факультету Кіровоградського педуніверу, що підтримують інші назви. А щодо інтелектуалів...
 
Слід сказати, що з самим початком декомунізації інтелігенція міста була розколота. Так Василь Бондар активно відстоював назву Тобілевичі, Ігор Смичек, якщо я не помиляюся, і зараз підтримує назву Кропивницький. Ще багато народу було прихильниками назви Златопіль.
 
Проте йшов час і проблему перейменування стали обговорювати у Києві.
З вуст видних наукових діячів, як-от Володимира В'ятровича, Віктора Брехуненка, Лариси Масенко та інших стали доноситися аргументи на підтримку назви Інгульськ. І лише після цього значна частина інтелігенції міста об'єдналася навколо даного варіанту назви.
І знову ж таки, маю відзначити, що особисто я знаю людей, які особисто підтримують назву Златопіль, хоча і відстоюють публічно назву Інгульськ.
***

І ще додам від себе. Особисто мені видається дивним, що назву Інгульськ, серед інших науковців, підтримують і філологи. Адже ця назва нетипова для української мови. До 1938 року назви українських міст, що містили суфікси -ськ, -цьк взагалі вважалися ненормативними. Навіть Луцьк раніше величали "Луцьке".
А такі назви як Донецьк, Слов'янськ, Дніпропетровськ, як ми знаємо, були нав'язані чи імперською, чи більшовицькою владою.
Відтак логічнішою була би назва Інгульське. Проте в такому випадку виникає повтор: у області вже є населений пункт з такою назвою - село в Устинівському районі.

© @ндрійко [30.01.2016] | Рейтинг: 41.8/27 | Просмотров: 3483

2 3 4 5 41.8/27




Комментарии

1 2 3   »
31.01.2016 00:12:18
Те що є село на кіровоградщині Інгульське ,  в Устинівському районі яккраз і підкреслює природність назви до цієї місцевості. Не думаю що жителі будуть вимагати рояльті чи будут проти Також на кіровоградщині є с. Запоріжжя, і його ніхто не переіменовує, як і місто Запоріжжя.Річка Інгулець як і Інгул тече по кіровоградській обл, так що назва  для всієї області буде вдалою. Те що в Інгулецькій паланці нікого не було з місцевосці де зараз Кіровоград і його околиці вигадки. Тоді  прописки не запитували , "іди в сам який хочеш курінь"-так було, а люди жили всюду де була вода, поля та  та ліски, тікали ж на січ звідусіль.
Последний раз редактировал Mihail Shkarban 31.01.2016 00:13:42
Не согласен Согласен  Поддержка: 100%(4/4)

31.01.2016 00:16:29
Ой, біда. Треба звертатися до В"ятровича, Андрійко, більше ніхто не зарадить.
Не согласен Согласен  Поддержка: 50%(1/2)

31.01.2016 00:19:13
Mihail Shkarban 31.01.2016 00:12:18
Те що в Інгулецькій паланці нікого не було з місцевосці де зараз Кіровоград і його околиці вигадки. Тоді  прописки не запитували , "іди в сам який хочеш курінь"-так було, а люди жили всюду де була вода, поля та  та ліски, тікали ж на січ звідусіль.
Але ж сам Кіровоград знаходиться на території паланки Бугогардівської.
 
Те, що мій батько, як і багато інших кіровоградців, навчався морській справі в Одесі - це ще не привід називати Кіровоград Одесою. Чи не так?
Mihail Shkarban 31.01.2016 00:12:18
Річка Інгулець як і Інгул тече по кіровоградській обл, так що назва  для всієї області буде вдалою.
Угу. Так Інгулець і Інгул течуть ще й у Миколаївській області. Тут уже треба вирішувати, яка область більш Інгульськаbiggrin
Дюма 31.01.2016 00:16:29
Ой, біда. Треба звертатися до В"ятровича, Андрійко, більше ніхто не зарадить.
Напевно... Прикро коли історики припускаються подібних помилок.
Последний раз редактировал @ндрійко 31.01.2016 00:23:51
Не согласен Согласен  Поддержка: 83%(5/6)

Ami

Ami
31.01.2016 08:45:34
Есть шикарное название для вашего города - Сычеславsmile3
 
Такое имя сделает его популярным среди всех анонимусов всего СНГ
Не согласен Согласен  Поддержка: 100%(2/2)

31.01.2016 09:07:09
На мой слух, лучше всего идет Украине название города - Ингул. Да и Ингульская область - это очень красиво. А Ингульск - это российское название. Не будет взаимодействовать с соседними топонимами.
Не согласен Согласен  Поддержка: 100%(5/5)

31.01.2016 09:09:28
Декоммунизацию, в первую очередь,  надо было провести в системе управления государства. Без этого никакие переименования не изменят нашу жизньbiggrin
Не согласен Согласен  Поддержка: 100%(6/6)

31.01.2016 10:25:22
Особисто мені видається дивним, що назву Інгульськ, серед інших науковців, підтримують і філологи. Адже ця назва нетипова для української мови. До 1938 року назви українських міст, що містили суфікси -ськ, -цьк взагалі вважалися ненормативними. Навіть Луцьк раніше величали "Луцьке".
А такі назви як Донецьк, Слов'янськ, Дніпропетровськ, як ми знаємо, були нав'язані чи імперською, чи більшовицькою владою.
YesExcellently
Це чистої води русизм! Навіть на слух не сприймаю Інгульськ.
 
Відтак логічнішою була би назва Інгульське. Проте в такому випадку виникає повтор: у області вже є населений пункт з такою назвою - село в Устинівському районі.
То не є проблемою - село і місто однієї назви звичайна практика.
Назва Інгульське за своєю мелодикою і у перекладі на рузьку мову (Ингульское) не передбачає великого потужного міста, тому населення не дуже схвально відноситься до таких назв.
Ми ж пам'ятаємо, що всі індустріальні центри на території України були штучно заселені рузькими переселенцями і поступово Юзовка, Сталіно перетворилося в Донецьк, там же і Дніпропетровськ, Луганськ...
Коміняки, протримавшись ще певний час, і Львів би переробили на Львівськ?!bad
 
Все таки мабуть "Інгул" - у річки Інгулець такий же корінь, а його місцевість є витоком і басейном для обох річок...!
Последний раз редактировал mix_ko 31.01.2016 11:02:21
Не согласен Согласен  Поддержка: 100%(4/4)

31.01.2016 10:37:03
Кіровоград не має стосунку до Інгульської паланки Війська Запорозького Низового. Інгульська паланка розташовувалась не біля Інгулу, котрий протікає через центр Кіровограда, а вздовж Інгульця, а це різні річки (Інгулець належить до басейну Дніпра, а Інгул - до басейну Південного Бугу). Кіровоград знаходиться північніше і західніше від території, що належала колись до Інгульської паланки, на території Бугогардівської паланки

тому на карті Федеративної Республіки Україна я   вказав назву Новий Гард.smile3
Не согласен Согласен  Поддержка: 50%(1/2)

31.01.2016 10:41:28
@ндрійко 31.01.2016 00:19:13
Напевно... Прикро коли історики припускаються подібних помилок.
прикро ,коли деякі СОВКИ  пробують наїбати всю Україну перейменовуючи Дніпропетровськ у Дніпропетровськ,або Кіровоград у Єлісавєтград,прикриваючись"фіговим листочком" імен Св"ятих,а "населення" "палко підтримує"..
Последний раз редактировал Pavlotex 31.01.2016 10:45:46
Не согласен Согласен  Поддержка: 80%(4/5)

31.01.2016 10:44:57
динозавр 31.01.2016 09:07:09
На мой слух, лучше всего идет Украине название города - Ингул.
на мій слух  ПОТУЖНО звучить Ґард.pardon
 
Новий Ґард.

Скальковський пояснює, що «Гард в южной Украине — место для рыбных ловель, отчего и урочище получило своё название. Слово Гард, вероятно, значит и всё устройство рыболовных мест; ибо находим, что запорожцы для „постройки гарду“ получали лес из Бершадской губернии». Яворницький Д. І. також свідчить про те, що кордони земель запорозьких проходили повз р. Південний Буг через Ґард, де знаходився умовний прикордонний камінь.
Последний раз редактировал Pavlotex 31.01.2016 10:47:18
Не согласен Согласен  Поддержка: 67%(2/3)

31.01.2016 10:50:57
мне слово ингульск сибирь напоминает....
Последний раз редактировал Se Aleks 31.01.2016 10:51:15
Не согласен Согласен  Поддержка: 100%(8/8)

31.01.2016 10:52:47
Оптимальним би зараз було відкласти перейменування міста Кіровоград.
АЛе закон про декомунізацію прийнятий,і його треба виконувати..
 

Нічого .. за кілька років Інгульчаниbiggrin знову будуть себе перейменовувати..
 
А ХТО ЇМ(рабам за походженням ) ВИНЕН !?
Кого вони хотіли наї..ати !? всю Україну ?
до речі..
І з Дніпром ІСТОРІЯ ПЕРЕЙМЕНУВАННЯ НЕ ЗАКРИТА .pardon
Не согласен Согласен  Поддержка: 0%(0/1)

31.01.2016 10:53:17
Se Aleks 31.01.2016 10:50:57
мне слово ингульск сибирь напоминает....
Excellently
Не согласен Согласен  Поддержка: 0%(0/0)

Ami

Ami
31.01.2016 11:01:05
Pavlotex 31.01.2016 10:41:28
перейменовуючи Дніпропетровськ у Дніпропетровськ,або Кіровоград у Єлісавєтград
Елисаветград - первое название Кировограда
 
Так что это не переименование, а возвращение исторического имени
 
Не понимаю, почему у некоторых так бомбит от этогоshok
Ну да - имперское прошлое
 
Но во-первых Елизавета Петровна была украинофилкой, которая восстановила гетманство, а во-вторых принят закон о декомунизации, а не о деимпериализации
 

Последний раз редактировал Ami 31.01.2016 11:17:01
Не согласен Согласен  Поддержка: 50%(3/6)

31.01.2016 11:14:45
Интересно, из присутствующих знает кто-нибудь, когда Париж стал Парижем и сколько раз его переименовывали?
 
Не согласен Согласен  Поддержка: 100%(5/5)

Ami

Ami
31.01.2016 11:18:34
Sumerky 31.01.2016 11:14:45
когда Париж стал Парижем
Вроде как первое название Парижа - Лютеция или типа тогоI think
 
В смысле на месте Парижа было галльское поселение с таким названием
Последний раз редактировал Ami 31.01.2016 11:19:05
Не согласен Согласен  Поддержка: 100%(3/3)

31.01.2016 11:54:40
Ami 31.01.2016 11:18:34
В смысле на месте Парижа

Ну это слишком давно былоbiggrin
Не согласен Согласен  Поддержка: 100%(3/3)

31.01.2016 12:43:22
Sumerky 31.01.2016 11:14:45
Интересно, из присутствующих знает кто-нибудь, когда Париж стал Парижем и сколько раз его переименовывали?
Повезло чудакам с соседями ( обходились вагончиками). biggrin
Не согласен Согласен  Поддержка: 100%(1/1)

31.01.2016 13:09:00
Ami 31.01.2016 08:45:34
Есть шикарное название для вашего города - Сычеслав
Так Січеслав - це ж Дніпропетровськ за часів УНРI think
Pavlotex 31.01.2016 10:37:03
тому на карті Федеративної Республіки Україна я   вказав назву Новий Гард.
Ну і що?biggrin
Pavlotex 31.01.2016 10:41:28
Кіровоград у Єлісавєтград,прикриваючись"фіговим листочком" імен Св"ятих,а "населення" "палко підтримує"..
Шановний Павле, якщо я просто зараз засную фортецю і назву її на честь свого покровителя фортецею Святого Андрія Первозваного, а навколо фортеці через півстоліття розростеться село Андріївка, то це ще не значить, що село назване на честь мене. Чи не так?
Последний раз редактировал @ндрійко 31.01.2016 13:12:33
Не согласен Согласен  Поддержка: 75%(3/4)

Ami

Ami
31.01.2016 14:01:19
@ндрійко 31.01.2016 13:09:00
Так Січеслав - це ж Дніпропетровськ за часів УНР
Ami предлагает не Сiчеслав, а Сычеслав
 
Сiчеслав был от слова СIЧ - кстати тоже классное название
 
А Сычеслав от слова СЫЧ
Сыч это во-первых птица семейства совиных, а во-вторых самоназвание посетителей СНГ-шных имиджбордsmile3
Последний раз редактировал Ami 31.01.2016 14:45:33
Не согласен Согласен  Поддержка: 33%(1/3)

1 2 3   »










programming by smike
Администрация: [email protected]
© 2007-2019 durdom.in.ua
Администрация сайта не несет ответственности за
содержание материалов, размещенных пользователями.

Пожалуйста, войдите с помощью
Facebook-login