для старих юзерів
пам’ятати
[uk] ru

ЧИ БУДЕ ПЕРЕМОГОЮ ФІНАНСОВИЙ КРАХ УКРАЇНИ?


ЧИ БУДЕ ПЕРЕМОГОЮ ФІНАНСОВИЙ КРАХ УКРАЇНИ?
Хліба непотрібно, коли все життя заповнене видовищами. І то якими видовищами – процес суду над Тимошенко. Як переможно дехто дивиться на сам процес. Адже судять ЇЇ, ВОНА сидить на лаві підсудних. Інший її соратник, взагалі, сидить у клітці. Видовища все таки залишаються видовищами. І ми можемо бачити тут різні погляди та давати різні оцінки.
 
Але в України є й інше життя. І від надуманих різних видовищ, воно не зникне, не закриється якимись театральними сценами та декораціями. Вони будуть у статистиці, будуть у статистичних щорічниках повторюватись. І ці наслідки тих причин будуть довго давати відчути себе.
 
Ось я за вихідні ці дні підняв показники динаміки змін двох дуже важливих характеристик державного управління. Та й ми всі чуємо переможні вигуки провладних спікерів – ось знову рекорд у нарощуванні золотовалютного резерву НБУ. Правда, вони дуже не охоче порівнюють, що це тільки ми вийшли на рівень серпня 2008 року. В той же час дуже мало є інформації про рекордне зростання державного боргу.
 
Отже, що таке ЗОЛОТОВАЛЮТНИЙ РЕЗЕРВ НБУ? Золотовалютні резерви – це належні державі валютні активи, що включають золото та міжнародні платіжні засоби і можуть бути використані для міжнародних розрахунків та погашення зовнішніх боргів.
Управління золотовалютними резервами країни є органічною складовою валютної політики центрального банку, що безпосередньо впливає на можливості ефективного використання ним основних інструментів валютного регулювання, зокрема таких, як девізна політика, установлення режиму валютного курсу, ревальвації та девальвації тощо.
 
Призначенням золотовалютних резервів є забезпечення міжнародних торговельно-економічних і кредитно-фінансових відносин, що здійснюються на рівні держав, належною кількістю платіжних засобів, покриття дефіциту платіжного балансу, а також проведення девізної політики центральним банком через валютні інтервенції на ринку.
Структура золотовалютних резервів значною мірою залежить від особливостей елементів діючої у даний історичний період світової валютної системи, особливостей міжнародних розрахунків, ролі різних країн у світовій торгівлі та міжнародному поділі праці.
 
В умовах функціонування золотого стандарту (Паризька система) основна частка офіційних резервів, створюваних центральними банками, припадала саме на золото, котре виступало не лише як засіб міжнародних розрахунків, а й як основний актив, що слугував забезпеченням внутрішнього банкнотного обігу в країні. Генуезька валютна система поклала початок активнішому нагромадженню іноземних валют у структурі золотовалютних резервів – головним чином розмінних на золото девізів – долара США, англійського фунта стерлінгів та французького франка. А зі створенням Бреттон-Вудської валютної системи домінуючі позиції як у світовій торгівлі, так і в структурі валютних резервів зайняв долар США.
Незважаючи на поступове зниження за останні десятиліття позицій долара США, він усе ще залишається провідною резервною валютою світу. Саме у доларах утримують свої резерви центральні банки більшості країн світу
 
Це з теорії розуміння сутності золотовалютних резервів центральних банків. У нас роль центрального банку покладена на Національний банк України. Очевидно, що при кваліфікованому державному менеджменті стан золотовалютних резервів тісно перекликається із державним боргом. Так який же стан даних двох важливих ланок державних фінансів? За останні роки їх динаміка характеризується такими показниками:
 
Роки: - 2004- 2005- 2006- 2007- 2008- 2009- 2010 (станом на кінець року);
ЗВР* - 9,9;- 19,4;- 22,3;- 32,5;- 31,5;- 26,5;- 34,6 (млрд. дол..)
ДБУ**- 16,1;- 15,5;- 15,9;- 17,6;- 24,6;- 37,7;- 54,3 (млрд. дол..)
ДБУ**- 85,4;- 78,1;- 80,5;- 88,7;- 189,4;- 301,5;- 432,2 (млрд. грн)
Примітка: *ЗВР – золотовалютний резерв НБУ;
**ДБУ – державний борг України
 
Як видно із даних показників, що державний борг перевищивши ЗВР у кризовому 2009 році на 142,2 %, за останній час зріс і вже перевищує його на 157 %. Тобто таке співвідношення погіршується.
 
Дивлячись на ці показники не важко відмітити, що тільки в один рік спостерігається зменшення державного боргу при суттєвому зростанні золотовалютних резервів. І таким роком є тільки 2005 р. На наших сторінках неодноразово аналізувавсь цей рік. Доповнюється він позитивною характеристикою і в зменшенні державного боргу. Саме в цей рік сума державного прямого та гарантованого боргу України зменшилась у гривневому еквіваленті на 7 255 378,73 тис грн (8,5%) або на 622 613,78 тис. дол. США (3,9%) в доларовому еквіваленті.
 
Зазначене зменшення відбулося вперше за всі останні роки та є наслідком поміркованої політики управління державним боргом, головною особливістю якої було зниження ризиків запозичень шляхом збільшення строків та зниження вартості обслуговування, що проводилось в умовах жорсткого контролю обсягу боргу та витрат на його обслуговування.
 
При цьому, державний прямий зовнішній борг зменшився на 2 772 691,88 тис. грн. (5,9%) або на 103 598,88 тис. дол. США (1,2%). Зменшення державного прямого зовнішнього боргу за 2005 рік спричинене зниженням курсів євро та долару США по відношенню до гривні.
 
Державний прямий внутрішній борг зменшився на 1 765 016,22 тис. грн (8,4%) або на 149 768,64 тис. дол. США (3,8%). Зменшення державного прямого внутрішнього боргу пов’язано в основному з перевищенням виплат з погашення державного внутрішнього боргу над державними внутрішніми запозиченнями, що за 2005 рік склало близько 1 444,5 млн. грн.
 
Можна згадати, що в серпні 2008 року золотовалютний резерв НБУ вже становив 38,159 млрд дол.. Але в той рік за вересень-грудень було продано на міжбанківській валютній біржі понад 10 млрд дол., щоб втримати гривню та її курс відносно інших валют. Для науки повинен бути цікавим цей період, особливо, для вивчення тут об’єктивних та суб’єктивних чинників впливу. Ми всі пам’ятаємо отой ажіотаж у четвертому кварталі довкола бюджету, курсу гривні, підживлення окремих банків через рекапіталізацію та інші механізми. А скільки було панічних закликів про настання економічної кризи.
 
Прикро, що такий стан не покращується Ось і тепер можна читати:
«Державний та гарантований державою борг України станом на 31 травня 2011 р. склав 460 млрд 575 млн 646,54 тис. грн або 57 млрд 784 млн 313,20 тис. дол. Про це повідомляє прес-служба Міністерства фінансів.
Протягом січня-травня 2011 року сума державного та гарантованого державою боргу України збільшилася у гривневому еквіваленті на 28 млрд 280 млн 895,34 тис. грн (6,54%). Державний зовнішній борг збільшився на 10 млрд 464 млн 757,55 тис. грн (5,76%)».
 
Таким чином, повертаючись до перших рядків нашого ІМХО видно, що роль золотовалютних резервів держави України при такому зростанні державного боргу втрачається. Зростання державного боргу при успішній економіці ні в якій мірі не поєднується. Суперечить одне одному. Видно, що тут щось не спрацьовує. Коли зростають доходи державного бюджету, забезпечуються видатки, то не повинно бути причин для зростання цього боргу.
 
В таких випадках напрошуються інші висновки. Я торік в кінці року і сам в кількох матеріалах писав про можливі показники доходів та видатків державного бюджету. Врешті був прийнятий Закон України «Про Державний бюджет України на 2011 р» із показниками доходів – 281 млрд грн та видатків – 321 млрд при дефіциті 38 млрд грн. За цей час в даний Закон внесені зміни, які збільшують доходи до 299,1 млрд грн, а видатки до 337,6 млрд.
 
Треба розуміти, що збільшення можна тільки схвалювати. Але ж краще прогнозувати своєчасно і планувати при затвердженні. Тому, що на протязі року таке зростання ефективного використання коштів не забезпечить. Будуть збільшені окремі статті видатків, що призведе до ще більшого розбалансування фінансової системи. Треба розуміти, що при  плануванні показники балансуються хоч по якихось нормативах. Внесення змін на протязі року впливають на окремі напрями.
 
Не хочеться мені закінчувати так песимістично показуючи на ці цифри. Хочеться, щоб наша економічна та фінансова наука своє слово сказала. Необхідно аналітичні матеріали штовхати до тих хто приймає якісь рішення. Інакше ми зайдемо дуже далеко при такій динаміці та такій перспективі. І в краху державних фінансів України переможців не буде.
© dobryj51 [04.07.2011] | Переглядів: 3557

2 3 4 5
 Рейтинг: 47.7/39

Коментарі доступні тільки зареєстрованим -> Увійти через Facebook



programming by smike
Адміністрація: [email protected]
© 2007-2024 durdom.in.ua
Адміністрація сайту не несе відповідальності за
зміст матеріалів, розміщених користувачами.

Вхід через Facebook